fredag 19 september 2014

Mullvaden och Månen


Mullvaden och Månen
av Jonathan Emmett
Illustrerad av Vanessa Cabban

En utrangerad biblioteksbok som en kompis räddade åt mig för att jag gillar mullvadar. Det är en väldigt söt mullvad, och några andra söta djur, i boken. Det handlar om en mullvad som råkar komma upp på marken och får se månen för första gången. Han vill gärna plocka ner den, trots att de andra djuren säger att det inte går.

Jag tillhör ju inte den riktiga målgruppen (om man tänker sig att den inte är "OMG! Mullvad! Söööööt!"-folket) så jag ska inte uttala mig om handlingen. Min systerdotter på tre verkade ganska intresserad när jag läste den för henne.

När jag var liten hade jag en pixibok på liknande tema (mullvad får se ett eller annat på himlen för första gången), fast med mer undergångsstämning. Undergångsstämning är kanske att ta i förstås ... och det var nog bara tänkt att det skulle vara en kul historia. Något med att de såg solen, och att det var hemskt. Men så är det ju inte här. Här är det månen, och den är underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar