torsdag 1 maj 2014

SUB och romaner om verkliga mordfall

Idag var jag i Göteborg och det är väl ingen överraskning att jag kom hem med några böcker. Jag var inne i en bokhandel och kunde inte motstå att köpa fyra pocketböcker. Det vanliga "Ta 4 betala för 3"-erbjudandet. Hade jag inte gjort det hade min SUB faktiskt minskat sedan förra månaden. Värst vad återhållsam jag har varit då! Men med dagens inköp har den ökat med en bok sedan förra räkningen. Inte så farligt det heller.

Vad passar väl bättre än en visa en av böckerna jag köpte idag då? Vi kan säga att det är just den här som har fått min SUB att öka den här månaden. "Djävulen hjälpte mig" av Caroline Eriksson. Första delen i vad som ska bli en serie om verkliga svenska mordfall. Del 2 kommer senare i år. "Djävulen hjälpte mig" handlar om det välkända (eller ökända, som det står på baksidan) Yngsjömordet. Spännande ämne, men jag gissar att det kommer dröja lite innan jag läser boken. Jag har precis läst en bok om ett annat verkligt mordfall, Hannah Kents "En mörderska bland oss". Det känns som om det finns vissa likheter mellan de båda fallen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar