onsdag 14 maj 2014

Nosebleed Studio Swedish Manga Anthology


Nosebleed Studio Swedish Manga Anthology
av Nosebleed Studio (Catarina Batista, Natalia Batista, Alice Engström, Joakim Waller)

Av medlemmarna i Nosebleed Studio känner jag väl främst till Natalia Batista, eftersom jag har läst hennes serie Mjau! och jag fick ett fanzin med första kapitlet ut hennes serie A Sword Princess Tale i present av min syster för något år sedan. Men de andra tre har varit publicerade i t.ex. Mangatalangen, så jag har läst serier av dem också.

Tydligen ger de ut samlingar med sina serier ibland. Jag hittade den här när jag var och tittade på det nyinvigda Stadsbiblioteket i Göteborg, och just den här har Sverigetema. Den måste väl vara egenutgiven och i så fall är den fantastiskt proffsig. Jag gillar serierna, som tar upp typiskt svenska teman i stil med midsommar och varghatare. Dessutom finns det lite annat smått och gott, som recept på kanelsnäckor.

Boken har två framsidor, eftersom några av serierna är ritade i västerländsk läsriktning och några i japansk. Invecklat? Nej, inte så farligt. Och man får två fina omslagsbilder i stället för bara en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar