torsdag 15 maj 2014

The Freddie Stories


The Freddie Stories
av Lynda Barry

Har jag sjungit Lynda Barrys lov i bloggen tidigare? Det hoppas jag. Jag älskar hennes serier. Hur de ser ut som humorserier och ofta är roliga, men ändå ofta befinner sig någonstans mellan vemod och förtvivlan.

Jag har skrivit i bloggen om "The! Greatest! of! Marlys!" (oj, det var åtta år sedan), och Marlys är ofta huvudperson i Lynda Barrys fyrarutorsserier. Men det finns en familj också, och Freddie är Marlys bror. Han är känslig och nördig. När han hamnar i problem, allvarliga problem - någon dör, han riskerar ungdomsfängelse - finns det ingen som står på hans sida och ingen som kan hjälpa honom med hans tankar. Bara Marlys, men hon är också ett barn, så det finns gränser för vad hon kan göra. Freddue upplever ett år av fruktansvärda händelser och en djup psykisk kris. Berättat i seriestrippform och, tycker jag, väldigt väl skildrat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar