måndag 12 maj 2014

En mörderska bland oss

En mörderska bland oss
av Hannah Kent

Det här är en roman baserad på verkliga människor och händelser på 1800-talets Island. Författaren är från Australien och hörde talas om Agnes Magnúsdóttir när hon var utbytesstudent i Island, och det resulterade i "En mörderska bland oss". Jag vet kanske inte så mycket om Island på 1800-talet (förutom vad jag har läst i böcker av Margit Sandemo förstås) men den här skildringen känns åtminstone väldigt trovärdig.

Agnes Magnúsdóttir var den sista som avrättades på Island. Hon var tillsammans med två andra dömda för ett dubbelmord. På den tiden verkar det inte ha funnits fängelser på Island, och inte heller någon bödel som kunde utföra avrättningarna. Mellan kapitlen finns utdrag ur bl.a. skrivelser om hur man väljer ut vem som kan fungera som bödel och om vem som ska stå för kostnaderna för en bödelsyxa. En av de tre fick sitt straff omvandlat och sändes till ett riktigt fängelse i Danmark. Men de två andra hölls fångna på olika gårdar innan avrättningen. I boken följer man Agnes från det att hon flyttas från en gård, där hon har hållits inlåst under svåra förhållanden, till en annan gård, Kornsá, där hon lever ungefär som om hon vore piga på gården. Det finns ingenstans att rymma, och även om folket på gården inför Agnes ankomst är rädda att hon ska mörda dem i deras sängar så verkar de ändra sig när de får se henne. Men de håller henne på avstånd och behandlar henne med avsky. Men det finns gränser på hur stort avstånd man kan hålla sig på när alla bor i samma rum.

Det är också bestämt att Agnes ska träffa en präst regelbundet, som ska förbereda henne på vad som ska hända. Helt oväntat väljer hon den unge och orutinerade Tóti, och deras samtal har kanske inte riktigt den karaktär som det var tänkt. Det är mest hon som pratar. Hon berättar om sitt liv, och om händelserna som ledde fram till morden.

Det verkar som om uppgifter om var Agnes föddes och var hon bodde under olika perioder i sitt liv (hon var född utom äktenskapet, bodde med sin mor som tjänade på olika gårdar, sedan på flera olika gårdar som fosterbarn och senare piga) finns bevarade, och naturligtvis alla fakta kring rättegången. Men inte vad Agnes tänkte och kände. Kanske var det som i boken. Det är en bra bok i vilket fall som helst.

Jag ser att det är snack om att boken ska filmas med Jennifer Lawrence i rollen som Agnes. Intressant.

6 kommentarer:

  1. Jag visste inte att det eventuellt kommer en film, intressant. Det känns ju inte som den typiska Hollywood boken annars men bra är den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var ju inte direkt det första man tänkte. Men det blir spännande att se hur den blir. Om den blir av, jag såg bara att det nämndes i nån förlagsblogg så planeringen kanske inte har kommit så långt än.

      Radera
  2. Låter som en intressant bok med den lite speciella miljön. Skulle nog kunna bli bra på filmduken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte inte alls "den här blir säkert film" medan jag läste, men det kan nog bli en väldigt snygg film. Det utspelar sig på norra Island och det låter som om naturen är väldigt unik där uppe.

      Radera
  3. Jag har läst ett par recensioner om den här nu men nja, jag är skeptisk till att den skulle fånga mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag inte uttala mig om. ;-) Men alla kan ju ändå inte läsa alla böcker.

      Radera