söndag 4 maj 2014

En smakebit på søndag (vecka 18)

http://gronneskoger.blogspot.se/2014/05/du-skal-ikke-stjele-en-smakebit-pa-sndag.html
Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Det är helg innan läsecirkelsmöte, så att jag läser nästa läsecirkelsbok är väl nästan självklart? :) Den här månaden läser vi en novellsamling av Alice Munro. Jag har fortfarande bara lyckats läsa en enda nobelpristagare innan hen fick nobelpriset, det är oftare det funkar som ett boktips. Inte så att jag vill läsa alla nobelpristagare, men ibland, och Alice Munro tillhör de som jag vill läsa.

Just nu läser jag det här:
The cheapest box, into the ground immediately, no ceremony of any kind. The undertaker suggested that this might be against the law, but she and Rich had their facts straight. They had got the information almost a year ago, when her diagnosis became final.
"How was I to know he'd steal my thunder?"
(Free Radicals ur "Too Much Happiness" av Alice Munro, s. 117)

20 kommentarer:

  1. Jeg har lest tre novellesamlinger av Munro og jeg har sansen for henne selv om jeg noen ganger må lese en novelle flere ganger for å få med meg hva hun ville fortelle. Denne samlingen har jeg ikke lest ennå og blir vel den neste av henne. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst den här, och gillar den. Vilka har du läst?

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Sorgligt nog är det inte många nobelpristagare som jag gillar, men just Munros texter tycker jag väldigt mycket om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte försökt mig på så många som jag inte tror att jag kommer gilla. Läste en bok av V. S. Naipaul en gång, och den tyckte jag inte alls om.

      Radera
  3. Jeg har lest litt av Alice Munro og liker det jeg har lest så langt, så det blir nok mer :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer också läsa mer av henne efter denna. :)

      Radera
  4. Munro har jag tänkt läsa någon gång. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Måste se till läsa något av Munro snart. Hennes texter lockar mig så tror jag gillar om jag väl börjar läsa. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det här var riktigt bra, om det är något att gå efter. :)

      Radera
  6. Ikke lest noe av forfatteren. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  7. Får nog se till att läsa något av henne, gillar utdraget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska inte säga att jag blev positivt överraskad, för jag hade ju faktiskt förväntat mig att det skulle vara bra - men, bra bok!

      Radera
  8. Har inte läst något av Munro tidigare, men kanske det vore dags. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Jeg har en samling med hennes beste i hylla.:) Kos deg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, en best of-samling? Smart idé!

      Radera
  10. Alice Munro har jag inte läst, åtminstone inte än.

    SvaraRadera