tisdag 27 maj 2014

Bokutbudet i Ullared

Ni vet Ullared? Där har det i många år funnits en lågprisbokhandel, Bok-Olle. Det var författaren Olle Länsberg (som vi har läst i läsecirkeln) som grundade den och senare har visst hans barn drivit den. Jag handlade en del där förr, när jag över huvud taget var i Ullared oftare.

Nu har bokhandeln nya ägare och har bytt namn till Bokhandeln i Ullared, och då blev jag förstås nyfiken. Jag var där i söndags och tittade. Sortimentet är väl ganska likt som det var på Bok-Olles tid, med böcker som är ett par år gamla och numera lite bortglömda av de vanliga bokhandlarna. Möjligen är det bättre ordning nu, och det finns hyllor och bokbord i stället för att alla böckerna ligger i jättestora papplådor. Det var flera år sedan jag var inne hos Bok-Olle sist, så jag kan inte uttala mig om priserna har förändrats eller inte. Prisnivån är väl ungefär som på bokrean kanske. Inte tokbilligt.

Några riktigt bra böcker jag såg var "För fin för denna världen" av Daniel Ahlgren, "Toffs bok" av Kalle Dixelius och "Lagom finns bara i Sverige och andra myter om språk" av Mikael Parkvall. Men de har jag ju redan! Jag köpte "Det är svårt att vara Elvis i Uppsala" av Nina Hemmingsson.

Och eftersom ni frågar (säger vi) - det finns böcker inne på GeKås också, men det sortimentet får man nog lov att kalla begränsat. Jag köpte i alla fall Johan Egerkrans "Nordiska väsen" där. Relativt billigt. Lite drygt halva priset jämfört med vad samma bok kostar på ICA Maxi eller hos nätbokhandlarna just nu.

2 kommentarer:

  1. Intressant att Länsbergs bokhandel finns kvar, hade glömt att den låg i Ullared! "Nordanvind" och "Den hårda leken" är två väldigt bra romaner av Olle Länsberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tidigare ägarna (hans familj) verkar inte ha gjort så stor affär av det. Jag visste inte att det var han som hade startat den.

      Radera