söndag 21 april 2013

En smakebit på søndag (vecka 16)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Idag kan jag tänka mig att jag kommer läsa ganska mycket. Igår råkade jag skada foten, jag gissar på en lätt stukning, så jag kommer inte gå omkring i onödan idag. Jag hoppas att månadens läsecirkelsbok kommer vara trevligt sällskap medan jag sitter still. Det är en bok med spökhistorier från Bergslagen. Det verkar som om alla historierna berättas av en läkare, som inte tror på övernaturligheter och inte kan förstå att någon annan gör det heller på det moderna och upplysta 1700-talet.

Tror ni att vi förde en skendöd till graven, så kan ni bara se efter i familjegraven. En flickas fantasmer om att hon efter fjorton år har mött den hängångna alldeles likadan som i hennes dödsminut har ju inget med förnuft eller verklighet att skaffa.
(Helmer Linderholm, "De ulvgrå", s. 17)


22 kommentarer:

  1. Spökhistorier är ju aldrig fel, det läser jag på tok för lite av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns det inte som att det var något man läste hela tiden på mellanstadiet sådär, och inte så mycket senare?

      Radera
  2. Tusen takk for smakebiten:) Har ikke hørt om denne boken på og må sjekkes ut litt. Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en gammal bok från 70-talet. Jag hade heller aldrig hört talas om den, men det är en i min läsecirkel som är väldigt insatt i äldre författare.

      Radera
  3. Virker som en spennende bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var flera spännande berättelser i den. :)

      Radera
  4. Lite spökhistorier är ju alltid trevligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är liksom nästan aldrig fel. :)

      Radera
  5. God bedring og takk for flott smakebit :)

    SvaraRadera
  6. Hans Arnold som gjort omslaget? Väldigt fint är det i alla fall! Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer. Det var kanske obligatoriskt att han gjorde omslagen till böcker med spökhistorier på den tiden (1972)? ;-)

      Radera
  7. Spökhistorier är ju aldrig fel. Jag stukade faktiskt foten i onsdags, men den är nästan bra nu. God bättring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att din fot nästan är bra igen. Under tiden har vi en utmärkt ursäkt för att sitta i soffan och läsa. :)

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Hoppas foten blir bättre och du hann läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En dag med läsning (och tv) var nog det som behövdes för foten. ;-)

      Radera
  9. Spøkelseshistorier er fine! Det liker jeg og :-) Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
  10. Spøkig. Skummelt, tror jeg står over..men takk for smakebiten.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)

      Mer humoristisk än riktigt hemsk egentligen, men det är nog ändå inget om man inte alls gillar spökhistorier.

      Radera
  11. For et fantastisk cover det var på den boka! Det alene gjør den spennende!
    Håper det går bra med foten ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av Hans Arnold. Han var expert på såna här bilder med ett myller av monster. :)

      Foten är bättre nu, tack. :)

      Radera