måndag 1 april 2013

Min SUB och en deckare ur den

Idag har jag räknat antal böcker i SUB:en igen. 1176. Jag funderar lite på om jag kan ha räknat fel förra månaden. Har det tillkommit så mycket under mars? Fast det var bokrea förstås. Och jag köpte några när jag var i Norge under påsken. Och så har jag ju lagt till alla böcker i Johanna-sviten för omläsning.

Vilken bok ur SUB:en ska jag lyfta fram idag då? Det är påsk, så en norsk deckare kan väl passa? Jag funderade på att ha den som årets påskekrim (inte för att jag måste läsa deckare på påsk, men varför inte, när jag ändå har massor av olästa), men det blev i stället en av Elizabeth George. Hans Olav Lahlums "Menneskefluene" sparar jag till ett senare tillfälle. Den verkar vara lite annorlunda och bra. Det är del ett i en serie med historiska deckare - om man räknar sextiotalet som historiskt. (Jag har hört talas om någon tumregel att det måste vara för minst hundra år sedan om det ska kallas historisk roman, men det tycker jag inte verkar vettigt.) Det ska tydligen handla om ett mord på Torshov (i Oslo). Där känner jag ju faktiskt till det lite, eftersom en kompis bodde där i flera år. Jag har faktiskt fått den här boken av henne. :)


2 kommentarer:

  1. Har du läst den här ännu? Vore kul att höra vad du tycker om den:-) Jag har läst den och tänkte ge mig i kast med tvåan snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst den än. Det tar lite tid innan det blir av att läsa böcker här. :)

      Radera