söndag 14 april 2013

En smakebit på søndag (vecka 15)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Den här helgen läser jag den sextonde boken i May Grethe Lerums serie Livets døtre. Det går inte så snabbt med läsningen av den serien. Visserligen brukar de vara spännande, men jag känner inget behov av att kasta mig över nästa bok när en är utläst. Å andra sidan så måste jag ju få veta hur det går.

I den här har det tillkommit några nya personer som verkar intressanta. Handlingen har gått framåt en 7-8 år sedan föregående bok och det brukar ju betyda att det blir nya saker att läsa om.

Dagens smakbit kommer från samma kapitel som omslagsillustrationen.

Ravi tenkte:
Jeg kan komme til å la ham ligge her og dø.
Jeg kan gå rett fra ham, ingen kan klandre meg, egentlig.
(May Grethe Lerum, "Stormsyn", s. 10) 


27 kommentarer:

  1. Jeg elsket denne serien da jeg leste den for lenge siden! Håper du holder ut og leser hele, for den er helt fantastisk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag ju nästan läst hälften, så det får jag nästan göra. Jag tycker inte att den är fantastisk (än), men helt okej. :)

      Radera
  2. Jag har lite svårt för evighetslånga serier, runt tionde boken brukar jag tappa fokus och intresse, men en del håller hela vägen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hållit på med den här i flera år. Egentligen borde man nog läsa böckerna lite tätare, men jag tappar också intresset emellanåt.

      Radera
  3. Jeg leser for tiden Nattmannens datter, vi har kommet til bok 9, og jeg liker den veldig godt, selv om jeg kjenner at jeg kunne tenke meg litt mer fremdrift. Denne serien har jeg ikke hørt om. Ha en strålende søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag hört talas om. Jag kommer nog läsa några fler av de här norska serierna. Har böcker från t.ex. Huset Arent, Novemberbarn och Elisabeth hemma.

      Radera
    2. Den här var förresten den "stora" serien på 90-talet, så den är ju inte helt ny. :)

      Radera
  4. Lenge siden jeg har lest serier nå, så jeg noterer meg denne. Tusen takk for smakebit og ha en fin søndag:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt med de här bokserierna. Att det finns så många! :)

      Radera
  5. Denne serien har jeg ikke lest, men kjenner meg igjen i det du sier om behovet for å vite hva som skjer videre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte alltid den är lika spännande, men måste ju veta hur det går till slut. :)

      Radera
  6. Tack för smakebiten! :) Låter som en spännande bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visade sig att den hade nästan lite deckarintrig, så det blev ganska spännande.

      Radera
  7. Har inte hört talas om denna serie, men smakbiten låter spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är i samma stil som Sagan om Isfolket och Raija, som var populära förr. :)

      Radera
  8. Som Anette, elsket jeg denne serien :) HAr levende bilder inni meg enda...Kos deg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte fastnat så mycket för den egentligen, men det är ju fin underhållning. :)

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Ingen serie jag hört talas om tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ungefär som Sagan om Isfolket, Raija etc, men den är också nästan lika gammal som de serierna. Den var visst väldigt populär på 90-talet.

      Radera
  10. Har lest ganske mange bokserier opp gjennom årene, men ikke denne... Takk for smakebiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst några stycken. Mest Margit Sandemo. Jag tycker att det är roligt att det finns så otroligt många serier av den här sorten i Norge.

      Radera
  11. ooo, creepy smakebit! SÅ flink du er som orker å lese på norsk!

    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så svårt efter ett tag, faktiskt. :)

      Radera
  12. Jeg har hørt om forfatteren og har en ganske ny ungdomsdystopi liggende her som hun har skrevet :) Jeg regner med at du liker serien siden du har lest deg helt frem til bok #16?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både ja och nej. Vissa böcker är lite tråkiga, andra är spännande. Den här var spännande.

      Låter intressant med en ungdomsdystopi av samma författare.

      Radera
  13. Spännande smakbit. Tack för den :)

    SvaraRadera