söndag 7 april 2013

En smakebit på søndag (vecka 14)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Förra söndagen blev det ingen smakebit, för jag var och hälsade på en kompis i Norge hela påsken. Idag blir det så klart en smakbit ur en bok som jag fick med mig hem från resan. Konstigt att det alltid händer. ;-)

Egentligen är det här en bok som borde läsas på svenska, men jag har inte hört något om eller när den ska ges ut på svenska. Så då får det bli norska. Det handlar förstås om första delen i Margit Sandemos nya bokserie Kiaras saga, som utspelar sig på 1600-talets Irland.

Kiara hadde bråstoppet. - Men ... men ... Hva gjør vi her? Dette må jo være den gamle offerplassen - der man brente hekser!
- Ikke brente, sa kirkens mann mykt. - Brenner. Man brenner fortsatt hekser. Eller henger dem. Det går fortere. Og så er det mer diskré. Ikke så store folkemengder.
(Margit Sandemo, "Skytsånden", s. 14)


26 kommentarer:

  1. Husker at jeg las litt Sandemo når min eldste datter var tenåring.(Hun og venninnene byttet bøkene seg i mellom). Senere har jeg ikke lest seriebøker, men artig å se at de blir anbefalt.Visste ikke at hun fortsatt skriver bøker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, hon ska visst ge ut fyra böcker i år och sedan dra sig tillbaka.

      Radera
  2. Och jag som ännu inte läst Sagan om Isfolket... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Har ennå ikke lest noe av forfatteren - hennes serie, "Sagaen om isfolket" var utrolig populær da jeg var ung, men jeg holdt meg bevisst unna - med over 40 bøker i serien hadde jeg ikke lyst til å bli hekta.

    Likte smakebiten din fra hennes nye serie og tenker at jeg vil lese den - liker heksefortellinger : )

    Takk for smakebiten og riktig god søndag til deg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att Sagan om Isfolket nog är bättre än Kiaras saga, men Kiaras saga har ju den fördelen att det bara ska bli 3 böcker i serien.

      Radera
  4. Jag visste inte att hon börjat med ny serie, så tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det här ska bli hennes sista, har hon sagt. Hon ville absolut skriva ett jämnt antal böcker, så hon var tvungen att skriva fyra till. :-D Den här trilogin + en humorbok.

      Radera
  5. Dette hadde jeg ikke fått med meg, så tusen takk for tips!Jeg har sen søster som leser Sandemo så jeg sente meldingen videre, men det er helt klart jeg vil lese den selv og. Takk for fint tips og ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska komma en bok till om ett par veckor och sedan kommer den avslutande delen i maj. :)

      Radera
  6. Har hatt mange planer om å lese sagaen om isfolket, kanskje jeg skal prøve meg igjen. Gikk ikke så bra forrige gang jeg kastet meg over de:) Denne virket jo bra, må noteres ned:) Takk for smakebit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har börjat läsa om Sagan om Isfolket igen. Hur långt kom du förra gången? De är ganska fristående från varandra, så man kan ju ta lång tid på sig.

      Radera
  7. Trot eller ej, men jag har aldrig läst något av Sandemo, men jag har länge velat!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar Sagan om Isfolket. Men om man bara vill läsa en bok så kanske "Yrsa, den glömda drottningen", som är ganska ny, helt fristående och finns i pocket.

      Radera
  8. Lenge siden jeg leste Margit Sandemo, så denne har jeg notert meg - takk for tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte det här är hennes bästa bok, men underhållande och spännande är den ju. :)

      Radera
  9. Tror ikke jeg har lest noe av Sandemo noengang og kanskje jeg skulle prøvd meg på denne? Tusen takk for smakebit og tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den här är nog inte hennes bästa, men det är nog hennes kortaste serie. Och det är inte hennes sämsta bok heller ...

      Radera
  10. Denne kjøpte jeg i Trondheim før påske. Gleder meg til å lese den. Det er Sandemoes bok nr 180.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det här är nummer 177 eller nåt. Det ska bli 180 böcker när hon har gett ut alla. :)

      Radera
  11. Fin smakebit :) Ha en fin søndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas du också hade en fin söndag. :)

      Radera
  12. Jag har inte läst något av Sandemo. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är kanske inte en sån författare som man MÅSTE ha läst, men jag gillar hennes stil. :)

      Radera
  13. Tack för smakbiten. Vad kul att hitta någon annan som läser på norska:-)
    Hoppas du kommer att gilla Morgenröd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske borde prioritera upp den lite. Just nu är den bara en i mängden olästa böcker ...

      Radera