söndag 30 december 2012

Tysk läsutmaning

Än så länge är det lite tidigt för statistik över årets läsning. Året är ju inte slut än! Och topplistor har jag inte börjat fundera på än och det brukar ta ett tag att få ihop. Men årets utmaning kan jag skriva om. Målet var att läsa tre böcker på tyska under 2012. Jag kommer nog inte läsa något mer på tyska på t.ex. nyårsafton, så den utmaningen är avslutad för året.

Bakgrunden var att jag för några år sedan läste så många som 10 eller 11 tyska böcker på ett år, men de senaste åren har det sett sämre ut med det. 2010 läste jag inte en enda! 2011 läste jag två, och mitt försiktiga (och alltså genomförbara) mål var att öka det med en bok varje år. Alltså tre böcker under 2012.

Om jag räknar seriealbum så klarade jag målet. Och varför skulle jag inte räkna seriealbum? De åren när jag läste så mycket på tyska är det säkert flera mangapocketar medräknade.

Vill man vet vilka tyska titlar det blev i år så kan man välja etiketten Tyska 2012.

Under 2013 är målet att läsa fyra böcker på tyska. Jag är ganska säker på att en av dem blir Ferdinand von Schirachs "Schuld" (måste bara skaffa mig den först) och överst i högen ligger "Ihr ständiger Begleiter" av Claudia Schreiber. Kanske blir det mer Karen Duve - några av hennes böcker fick ju bra placeringar på Bokmosters årsbästa. Kanske börjar jag på den där Liebe geht durch alle Zeiten-trilogin av Kerstin Gier, som jag har läst en del gott om i norska bokbloggar. Det finns seriealbum som verkar intressanta också. Inte minst så har min syster fortsatt samla på Mästerdetektiven Conan på tyska nu när de har slutat komma ut på svenska (engelska går inte, de översätter namnen). Att hitta böcker är det minsta problemet!

3 kommentarer:

  1. Så klart du ska räkna seriealbum :) Schuld vill jag också läsa, precis som Kerstin Gier. Jag fortsätter med min tyska läsutmaning även nästa år, kul att du också vill göra det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer tyska åt folket! :)

      Kerstin Giers böcker låter lite som Tidsresenärens hustru på beskrivningen. Kan vara bra.

      Radera
  2. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    SvaraRadera