söndag 9 december 2012

En smakebit på søndag (vecka 49)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Idag läser jag en klassisk deckare med en titel som inte klingar så bra längre, "Tio små negerpojkar". På engelska har man ju ändrat titeln för länge sedan, men i Sverige har det väl inte kommit ut någon tillräckligt ny upplaga för att titeln ska ha varit ett problem. Den senaste är från 90-talet och det var säkert inte en nyöversättning då heller.

Uppför en brant backe och nerför en smal sicksackväg kom de till Sticklehaven - en liten klunga stugor med ett par, tre fiskebåtar uppdragna på stranden.
De såg den första skymten av Negerön, som stack upp ur havet i söder, belyst av den nedgående solen.
- Det är ju långt ut, sade Vera överraskad.
Hon hade föreställt sig något helt annat - att ön skulle ligga helt nära stranden, krönt av ett vackert, vitt hus.
(Agatha Christie, "Tio små negerpojkar", s. 20)


22 kommentarer:

  1. Å - denne er det lenge siden jeg har lest! Jeg var ivrig Agatha Christieleser da jeg var ung, og denne var en av favorittene,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste också mycket Christie när jag var yngre, bland annat den här. Så jag visste ju vem som låg bakom, fast mest för att jag hade diskuterat boken med en kompis ganska nyligen.

      Det är en spännande bok.

      Radera
  2. Oavsett vad den heter så är den bra :)

    Den har faktiskt getts ut med nytt namn i Sverige också, men hittills är den bara utgiven som ljudbok http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/bok-far-inte-heta-tio-sma-negerpojkar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Tack för länken! :) I USA har den visst aldrig haft den brittiska originaltiteln.

      Radera
  3. Åja,denne boken leste jeg for mange mange år siden,men kunne svært gjerne tenkt meg å lest den igjen. Tusen takk for smakebiten og ha en fin dag videre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt spännande även om man visste hur det hängde ihop. :)

      Radera
  4. Agatha Christie har jeg ikke lest, men sett en god del av tv-seriene basert på bøkene. Hvorvidt tittelen er endret på norske utgaver er jeg usikker på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser att det finns en "Og dermed var det ingen" på norska och det räknar jag med är den här. :)

      Jag har inte sett så många av filmatiseringarna, men det verkar finnas ganska många.

      Radera
  5. Åh Agatha Christie er fantastisk! Denne har jeg lest for lenge siden men husker absolutt ingenting! Tror det er på tide å lese den på nytt snart :) Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt lurig. Jag tycker att du ska läsa om den. :)

      Radera
  6. Takk for at du minnet meg på denne! Mange lange år siden, men Agatha Christie er jo utrolig bra da, og kan gjerne leses om igjen :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar aldrig komma ihåg vem som "gjorde det", så det går att läsa om om och om. I den här visste jag vem det var eftersom jag och en kompis hade pratat om boken nyligen. Men det gjorde inget det heller. :)

      Radera
  7. Agatha Christie er så fin! Jeg har lest en mengde bøker av henne, blant annet denne. Måten hun skriver krim på er så spesiell og spennende.
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst ett par av dem ca det senaste året, men innan det var det många år sedan. De är ju spännande. Och nu har jag glömt vem som var mördaren i alla. ;)

      Radera
  8. Husker jeg leste denne for et par år siden. Takk for smakebiten! : ) Håper du liker boka like godt som jeg gjorde!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var oväntat läskig faktiskt. I vanliga fall blir man ju inte skrämd när man läser Christe.

      Radera
  9. Å denne husker jeg var veldig spennende, men det er bra mange år siden jeg leste den. Kunne faktisk å ha tenkt meg å lese den igjen:9 Takk for smakebiten og ha en fin fin søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den var väldigt spännande och ganska udda.

      Radera
  10. Jag är inte så välbevandrad i Agatha Christies böcker, har faktiskt bara läst ett par av dem, och inte den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man har läst ett par böcker av de flesta författare har man ofta läst en ganska stor andel av deras produktion, men inte när det gäller Christie. :) Den här känns lite annorlunda jämfört med hennes andra deckare.

      Radera