söndag 16 december 2012

En smakebit på søndag (vecka 50)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag har precis börjat på en bok som jag tänker mig ska vara väldigt mysig och underhållande. Av Eva Ibbotson har jag bara läst en barnbok om en häxa, men tydligen skrev hon en del böcker som verkar vara lite romance-aktiga också. Som den här boken till exempel.

Anna, hennes bror och deras mamma har tvingats fly till England efter ryska revolutionen. De bor hos Annas gamla engelska guvernant, men det kan de ju inte göra för alltid. Anna behöver hitta ett sätt att försörja familjen, åtminstone tills hennes lillebror är klar med skolan (som betalas av en rik bekant, men familjen kan inte kräva hur mycket som helst av henne).

- Jag kan se här i papperen att ni inte har någon tidigare erfarenhet av hushållsarbete.
- Nej, sir, svarade hon genast. Men jag kommer att arbeta hårt och lära mig.
Proom suckade uppgivet och sneglade mot mrs Bassenthwaite, som bara skakade på huvudet. För flickans uttal med dess rullande "r" och sjungande melodi misslyckades fullständigt med att skyla över henne väluppfostrade och bildade tal - precis som den enkla kappan och kjolen inte kunde dölja behaget i hennes sätt att röra sig. "Oerfaren" var illa nog och "utländsk" var ännu värre ... men en dam!
Den här gången hade platsförmedlingen gått för långt.
(Eva Ibbotson, "Grevinnan", s. 21-22)


15 kommentarer:

  1. En litt morsom smakebit :-) Men det kan ikke være lett å prøve å være en annen enn du er :-)
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är det nog inte. I den här boken vimlar det av rysk adel som jobbar som chaufförer och allt möjligt, men de är ganska okonventionella. Jag vet inte om det var så här i verkligheten efter ryska revolutionen, men det blev en rolig bok av det.

      Radera
  2. Takk for smakebit, virker som underholdende lesing :)

    SvaraRadera
  3. Tusen takk for smakebiten:-) Viker som en underholdende bok! ha en fin søndag.

    SvaraRadera
  4. Åh, jag tycker väldigt mycket om Eva Ibbotsons lite "vuxnare" böcker! :)
    Grevinnan var den första av dem jag läste, tyckte mycket om den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst den här. Den var väldigt söt och mysig. :)

      Radera
  5. Låter som intressant läsning :)

    SvaraRadera
  6. Jag älskade Ibbotson som barn, visste inte att hon skrev för vuxna också. Ska bli intressant och se vad du tycker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns några stycken vuxenböcker, men jag läste att de nästan är (var) mest populära bland tonåringar. :)

      Radera
  7. Coolt at forsiden er sånn oldschool. Det er skikkelig sjarmerende synes jeg. Vintage. Når kom den ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På svenska 1984. Det här är en lite nyare upplaga men säkert samma framsida som den gamla. Köpte den i second hand-butik. Jag gillar också när böcker har omslag från förr, liksom. :)

      Radera