måndag 24 december 2012

Jullov på Svanenäs


Jullov på Svanenäs
av Gunvor Gränström

Det händer inte så mycket i den här boken direkt. Den beskriver bara hur en familj tillbringar jullovet i sin stuga på landet, eller vad det nu är. Jag begriper aldrig hur stort det här Svanenäs är. Familjen har sexåriga trillingar och de står ju för en del upptåg, men annars är det julfirande, karamellkok och skridskoåkning utan större missöden som gäller. Ganska trevligt ändå, speciellt vid den här tiden på året.

Boken är skriven 1948, men jag vet inte exakt vilket år den utspelar sig. De nämner att det finns flyktingar från bl.a. Frankrike, men det är aldrig tal om någon ransonering. Jag trodde att ransoneringen av vissa varor fortsatte långt efter kriget, men att folk inte behövde fly från Frankrike efter att kriget var slut. Men det kanske bara är som jag har fått för mig.

Jag vill förresten passa på att önska alla en riktigt god jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar