söndag 2 december 2012

En smakebit på søndag (vecka 48)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Under november hade jag ett tema på min läsning - mord. Men jag tror jag fortsätter med det temat lite till.

Jag har precis läst ut boken jag lämnade en smakbit från förra veckan och nu tänker jag börja på en bok av P. D. James. Det får bli något ur början eftersom jag inte har börjat läsa än. Jag har läst den tidigare, så jag vet vad den handlar om. Philippa är adopterad och nu när hon har fyllt arton har hon rätt att begära ut sin ursprungliga födelseattest, och på så sätt förhoppningsvis få veta vilka hennes biologiska föräldrar var.

Socialassistenten log sitt uppmuntrande, yrkesmässiga leende. Hon sträckte fram handen och sa:
"Jag heter Naomi Henderson och ni är miss Philippa Rose Palfrey. Jag måste nog börja med att be er visa legitimation av något slag."
Philippa höll på att säga: "Philippa Rose Palfrey är vad jag kallas. Jag är här för att ta reda på vem jag är", men hon hejdade sig i tid, eftersom hon hade på känn att det skulle låta pretentiöst och ge mötet en ogynnsam början. De visste båda varför hon var där. Och hon ville att det här mötet skulle gå bra, att det skulle gå som hon hade tänkt sig, även om hon inte var fullt på det klara med vad hon egentligen ville.
(P. D. James, "Oskyldigt blod", s. 7)


22 kommentarer:

  1. Dette høres veldig spennende ut, Marika. P.D. James er en forfatter jeg stadig ser omtalt(han er vel mannen bak Dalgliesh?). Jeg er nysgjerrig på hans bøker og skal helt klart finne ut om det er noe for meg, når det er tid for det.

    Jeg har et tema i desember og det er å få fullført de bøkene jeg har påbegynt med lagt vekk av en eller annen årsak igjennom året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. P.D. James är en kvinna (Phyllis Dorothy), men ja, det är hon som har skrivit böckerna om Dalgliesh. Just den här boken är fristående dock.

      Bra tema! :)

      Radera
  2. Spennende start, ble nysgjerrig nå. Takk for smakebiten og ha en fin søndag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag kommer bara nästan ihåg vad som händer i boken, så det blir spännande det här! :)

      Radera
  3. Jag är faktiskt inte helt säker på om jag läst något av P D James eller inte. I så fall har det inte varit i "modern" tid, från 1990 och framåt. Men jag känner igen Dalgliesh, kanske jag sett något på TV. Får nog ta och kolla upp hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en kompis som älskar Dalgliesh-böckerna och filmatiseringarna. Själv har jag bara läst ett par stycken och sett två av miniserierna. Jag vet att de har gått på TV i Sverige.

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Har läst de flesta PD James men är osäker på den här. Känner igen titeln Innocent Blood men inte storyn. Minnet är kort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är inte en Dalgliesh. Jag har läst den här förr, men märker att jag inte kommer ihåg vad som händer. :)

      Radera
  5. Spennende smakebit! Jeg har faktisk ikke lest noen bøker av denne forfatteren, men det burde jeg nok! Klem fra Anette :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst ett par stycken, men jag har planer på att läsa fler. :)

      Radera
  6. Takk for spennende smakebit:-) har heller ikke lest noe av denne forfatteren men har planer om å få gjort noe med akkurat det. Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Jag har planer på att läsa alla Dalgliesh-böckerna.

      Radera
  7. Oi, denne virket spennende : ) Takk for smakebiten : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den! Fast jag har läst den förr ... :)

      Radera
  8. PD James er en forfatter jeg har lest en del av og liker også TV serier som bøkene hennes er filmatisert. Denne har jeg ikke og kan ikke huske å ha lånt på biblioteket, . Den siste boken jeg leste var Den siste pasienten og den kom ut i 2009. Den var spennende synes jeg. Takk for smakebiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här är gammal, från 1980 tror jag. Det är inte en Dalgliesh-bok så den är kanske lite mindre känd?

      Radera
  9. P. D. James har jeg ikke lest noe av, men har veldig lyst å prøve noen av bøkene:) Takk for smakebiten!:) Ha en fin søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. :) Enligt en kompis som är ett stort fan av P. D. James så är "The Black Tower" den bästa.

      Radera
  10. En veldig profilert forfatter som jeg ikke har lest ennå, men filmatiseringene av romanene om Adam Dalgliesh likte jeg godt da jeg så dem. Jeg har «Døden kommer til Pemberley» i bokhyllen, så kanskje det blir litt desemberkrim :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag läst. Det verkar som om det blir hennes sista bok. Hon ska i alla fall inte skriva fler böcker om Dalgliesh, har hon sagt. (Pemberley-boken är förstås inte en Dalgliesh-deckare, men men ...) Hon är väl 92 nu.

      Radera
  11. For en spennende smakebit! Jeg tror ikke jeg har lest noe av forfatteren selv om eg ble usikker nå. Føler jeg har hørt navnet en del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har ju skrivit ett tag, så man har väl hört talas om henne då och då. Första boken kom på 60-talet. :) Och flera har blivit miniserier för TV.

      Radera