lördag 15 december 2012

Tio små negerpojkar


Tio små negerpojkar
av Agatha Christie

Tio personer befinner sig på en isolerad ö utanför Devons sydkust. Det är sju gäster, en nyanställd sekreterare och ett par som sköter hushållet. Men var är värden? Ganska snart börjar de tio personerna inse att det är något som inte stämmer. En röst anklagar dem alla för att ha begått mord. Inte riktigt mord i lagens mening, men kanske enligt den allmänna moralen. T.ex. ska en av dem ha kört ihjäl två barn. Han dömdes inte för mord, utan till ett mycket mildare för vårdslöshet i trafiken.

Så börjar folk dö. Men vem är det som ligger bakom och kommer de andra kunna hindra honom eller henne?

Jag har inte läst alla Agatha Christies böcker, men jag misstänker att det här är den mest skrämmande. Ofta är det ju mest en skojig gåta och det gör inte så mycket att mordoffret dog egentligen. Men här är i stället en skräckfylld stämning på ön, när man inte vet vem som ska dö härnäst och ingen vågar lita på någon annan. Faktiskt är det lika spännande även om man vet vem som ligger bakom, vilket jag råkade veta. Ska man bara läsa en Christie-bok så är det nog den här man ska välja. Den är kanske inte riktigt typisk för henne, men den måste väl vara den mest kända och den kan mycket väl vara den bästa. Min kompis Eleanore, som läser mycket Christie, håller den här som den bästa. Hon gästbloggade om det för en månad sedan.

1 kommentar:

  1. Den här ska jag läsa nästa vecka. Min första Christie, ska bli roligt.

    SvaraRadera