tisdag 17 juli 2012

Två klassiska Novellixar

 


Ett dockhem
av August Strindberg

Ella gör sig fri
av Karin Boye

Jag har semester och ligger efter med bloggandet. Snart är det väl två veckor sedan jag läste de här båda novellerna ur Novellix klassikerfyra. Min syster och jag tog tåget ner till Laholm och Halmstad och jag hade med hela klassikerfyran som reselektyr. Antingen läser min syster mycket snabbare än jag eller så var Strindbergs novell svårläst, för på väg till Laholm hann jag bara med att läsa Strindberg medan min syster hann med Boye och Lagerlöf och halva Söderberg. På hemvägen läste vi inte hela tiden, jag läste Boye och min syster andra halvan av Söderbergs novell. Hon läser nog mycket snabbare än jag.

Jag tänker inte skriva så mycket om novellerna. Båda handlar om problem i äktenskapet. (Jag vet inte om det är ett tema för hela den här fyran, eller om jag bara råkade välja de två som handlade om detta.) Kvinnan i Boyes novell har en oansvarig man, och mannen i Strindbergs novell får problem när hustrun plötsligt blir alldeles för ordentlig och allvarlig. Jag gillade båda, men favoriten är ändå Strindbergs novell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar