torsdag 5 juli 2012

Be för mig i tusen år


Be för mig i tusen år
av Yiyun Li

Yiyun Li är uppvuxen i Kina, men har bott i USA sedan mitten av 90-talet. Berättelserna i den här novellsamlingen utspelar sig omväxlande i båda länderna. Det handlar om vanliga människor och de speciella omständigheter alla har sina liv. Ett äldre par har en förståndshandikappad dotter som de döljer för vänner och grannar. En man som bor i USA besöker sin gamla mamma i Kina och blir frustrerad över hur blint hon följer sin nya kristna kyrka, precis som hon innan trodde blint på kommunismen. I en liten by växer en pojke upp till en kopia av Mao utseendemässigt. Jag kommer nog inte minnas alla novellerna, men det är en bra samling. Jag är ganska nöjd över att jag plockade upp den på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar