tisdag 3 juli 2012

Jag väntar under mossan


Jag väntar under mossan
av Amanda Hellberg

Den här boken är helt perfekt att läsa på sitt sommarlov. Ja, om man nu är i den åldern som boken egentligen är avsedd för, när man fortfarande har sommarlov. Jag kanske hade mitt sista sommarlov 1996, men det tycker jag inte hör hit. Jag gillade boken ändå.

Huvudpersonen Tilda är engelsk, men hon har svensk mamma och varje sommar brukar familjen åka till morfars omoderna stuga i Sverige. Nu ska Tildas föräldrar på en tråkig resa för vuxna (jag tror det är Hurtigruten) så Tilda och morfar ska vara i hans stuga själva ett tag. Någon mormor finns inte, hon försvann spårlöst när Tildas mamma var liten. Här funderade jag lite på om Tildas mamma är en lite äldre Maja Grå, för att bakgrundshistorierna påminner så mycket om varandra, men så var det visst inte.

I alla fall börjar det hända en del konstiga saker runt Tilda. Spännande! Och jag gillar blandningen av helt vanlig vardag och oförklarliga händelser. En av mina favoritblandningar. Om man gillade Amanda Hellbergs romaner för vuxna så kommer man säkert gilla "Jag väntar under mossan" också. Läs, och låtsas att du har sommarlov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar