söndag 29 juli 2012

Hemsöborna

Hemsöborna
av August Strindberg

Det var väl på tiden att jag läste "Hemsöborna". Jag läste ganska långa utdrag ur den på högstadiet - jag kände igen de avsnitten nu - men jag har aldrig läst hela boken tidigare.

Jag tror att det är helt onödigt att jag skriver något om handlingen etc. Ganska rolig bok att läsa faktiskt, men också rätt seg ibland.

Jag har funderat lite på vad det är för åldersskillnad mellan Carlsson och Madam Flod egentligen. Den kan inte vara så stor. Det verkar ju som om det är lite misstänkt att han gifter sig med en så gammal kvinna (det kan ju bara vara för pengarna), men han är ju inte särskilt ung själv. Det vill säga, han är vid något tillfälle (handlingen sträcker sig över ett par år) i sitt fyrtionde år och Madam Flod är inte äldre än att hon kan bli gravid, även om det ju inte går så bra med det. Det är ju inte så viktigt egentligen, och det ÄR ju för pengarna som Carlsson gifter sig med henne, men jag och min syster fastnade i uträkningar en stund. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar