fredag 27 januari 2012

Statistik 2011

I år har jag inte varit så snabb med att ta fram statistik över förra årets läsning direkt. Men här är den. Ta-daa!

Antal lästa böcker: 249
Mycket mer än året före. Men det var snarare det året (2010) som var ovanligt, inte 2011.

Månad då jag läste mycket: Januari, 26 böcker.
Månad då jag läste lite: Maj, 15 böcker.


Språk:
Svenska: 157 (63 %)
Engelska: 77 (31 %)
Norska: 13 (5 %)
Tyska: 2 (1 %)
Jag borde egentligen läsa mer på norska. Varför gör jag inte det? Har massor som jag vill läsa.
Annars är jag ganska imponerad över att jag faktiskt har läst något på tyska i år. Visserligen inte mycket, speciellt inte om man vet att båda var mangaböcker med ganska lite text i. Men trenden har varit nedåtgående i flera år och 2010 läste jag inget på tyska över huvud taget, så det är åtminstone en förbättning. Men bra är det inte.


Jag delar upp topplistorna i seriealbum och andra böcker, helt enkelt för att serieförfattarna inte ska dominera helt. Sammantaget läste jag böcker av 164 olika författare eller "författarteam". Då räknar jag inte med novellsamlingar/antologier med massor av författare.

Dessa författarna läste jag flest böcker av:
1. Ester Ringnér-Lundgren* (11 st)
2. Trude Brænne Larssen, Margit Sandemo (7 st)
3. Holly Black** (5 st)
4. J.K. Rowling (4 st)

*Under pseudonymen Merri Vik.
**Här har jag lagt ihop hennes romaner (tillsammans med Tony DiTerlizzi) och seriealbum (tillsammans med Ted Naifeh).


Dessa författarna läste jag flest serier av:
1. Masami Tsuda (17 st)
2. Yoshiyuki Sadamoto/Gainax (8 st)
3. Gosho Aoyama (6 st)
4. Rumiko Takahashi (3 st)

Jag har faktiskt läst andra serier än manga, men tydligen inte så många av varje författare.

3 kommentarer:

  1. Tycker statistiken ser ganska bra ut ändå, du läser ju ändå på fyra språk. Men det vore förstås kul om du läste mer på tyska, rent egoistiskt av mig alltså ;)

    SvaraRadera
  2. :)

    Jag kanske skulle försöka mig på ett realistiskt läsmål. T.ex. att öka med en tysk bok per år. Så tre stycken under 2012 alltså.

    SvaraRadera