söndag 15 januari 2012

En smakebit på søndag (vecka 2)

Den här veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Se resten av veckans smakbitar här. Där finns även information om hur du kan delta.

Jag håller på mycket med min flytt nu och det blir inte så mycket tid över för att skriva i bloggen. Men jag läser i alla fall lite. Igår började jag på en bok som handlar om ett verkligt mordfall i England år 1860. De lokala poliserna kunde inte lösa fallet och en detektiv från Scotland Yard skickades efter. Jonathan Whicher var en av de åtta första detektiverna i landet överhuvudtaget. Modernt polisarbete var något väldigt nytt. Det här fallet fick väldigt stor uppmärksamhet, och ska ha varit en av de avgörande faktorerna för att detektivromaner ser ut som de gör. Hittills har jag inte läst så långt, men jag tycker redan att jag kan rekommendera den till deckarfans.

Jag citerar ur inledningen:

A Victorian detective was a secular substitute for a prophet or a priest. In a newly uncertain world, he offered science, conviction, stories that could organise chaos. He turned brutal crimes - the vestiges of the beast in man - into intellectual puzzles. But after the investigation at Road Hill the image of the detective darkened. Many felt that Whicher's inquiries culminated in a violation of the middle-class home, an assault on privacy, a crime to match the murder he had been sent to solve.
(Kate Summerscale, "The Suspicions of Mr Whicher or The Murder at Road Hill House", s. xii)

9 kommentarer:

  1. Jeg prøvde meg på denne for et par år siden men kom aldri inn i historien og la den fra meg.... Kanskje jeg gir den en ny sjangse etterhvert ;-)

    Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  2. Jeg slukte denne fra perm til perm da jeg leste den og gleder meg til ny roman fra forfatteren til våren. Kos deg.

    SvaraRadera
  3. Denne står i bokhylla mi. Skal lese den en dag. ;) Fin smakebit!

    SvaraRadera
  4. Åååå holdt jo på å kjøpe den her om dagen, nu angrer jeg at den ikke ble med meg hjem:)Den hørtes veldig bra ut, god smakebit:)

    SvaraRadera
  5. Å, så spennende den høres ut! Jeg er jo glad i krim, og at det er en historie fra virkeligheten høres også interessant ut. Takk for boktipset, den er lagt til i ønskelisten min hos The Book Depository nå, hehe... :)

    SvaraRadera
  6. Denne boken har jeg hørt om tidligere men kan ikke komme på hvor(mulig Bokelskerinnen har skrevet om den :)). Den høres i hvert fall spennende ut!

    SvaraRadera
  7. Den visades som film på SVT nyligen, finns dock inte kvar på SVT Play längre. Jag såg den och den var rätt bra.

    SvaraRadera
  8. Siljeblomst: Kan förstå varför. Det går lite långsamt ibland. Mer att det är intressanta detaljer om viktoriansk tid än spänning kanske.

    Bokelskerinnen: Det tar längre tid för mig att läsa den, verkar det som. Men visst är den bra!

    Karin: Jag såg att den skulle visas, men jag kunde ju inte se den eftersom jag precis tänkte läsa boken. ;-)

    Julie, Gråbekka, Elin, Tone, Mari: Gillar man deckare och/eller England under viktoriansk tid så är den ett hett tips. :)

    SvaraRadera