söndag 22 januari 2012

En smakebit på søndag (vecka 3)

Den här veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Se resten av veckans smakbitar här. Där finns även information om hur du kan delta.

Idag kommer smakbiten sent. Det är mycket att göra i nya lägenheten. Jag har inte hunnit läsa så mycket den här veckan heller, och "The Suspicions of Mr Whicher", som jag gav en smakbit av förra söndagen, är ännu inte utläst. Men jag har gjort en paus i den för att hinna läsa månadens läsecirkelsbok och det är den ni får en smakbit av den här veckan.

"Omöjligt! Det är absolut omöjligt att ett spädbarn är besatt av Djävulen. Ett spädbarn är inte någon människa utan en förmänsklig varelse och äger ännu ingen fullt utvecklad själ. Följaktligen är ett spädbarn ointressant för Djävulen. Talar han kanske redan? Rycker det i honom? Flyttar han föremål i rummet? Utgår det en elak lukt från honom?"
"Han luktar inte alls", sade amman.
(Patrick Süskind, "Parfymen", s. 12)


Jag har läst "Parfymen" tidigare, men det var mer än tio år sedan. Jag tyckte inte särskilt mycket om den då, minns jag. Jag får se om jag gillar den mer den här gången.

6 kommentarer:

  1. Bra smakebit:) Har bare sett filmen, må si hva du synes om boken er veldig nyskjerrig:)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte sett filmen. Hur är den?

    SvaraRadera
  3. Det er så lenge siden jeg så den, så husker litt dårlig om den bra eller dårlig. Det jeg husker er at den var litt ekkel, dyster og litt rar film:)Kan se traileren her: http://www.youtube.com/watch?v=2MUmRIAqBXg

    SvaraRadera
  4. Jag har inget ljud på min dator för tillfället, men av bilderna att döma verkar det vara en sån trailer som avslöjar väldigt mycket av filmen. :)

    Tror jag förstår hur de har gjort för att visa lukterna på film, för det är ju egentligen det som film inte klarar att visa. Funderade lite på det tidigare, för boken handlar ju mest om lukter.

    SvaraRadera
  5. Tusen takk for smakebiten, Marika :) Jeg har aldri lest boken, hørte først om den da filmen skulle komme.

    SvaraRadera
  6. Boken är från 80-talet och var visst väldigt populär då. Men sedan har den väl blivit lite halvt om halvt bortglömd tills filmen kom. :)

    SvaraRadera