tisdag 16 september 2003

Mazettis blandning


Mazettis blandning
av Katarina Mazetti

Kåserisamlingar är väl inte direkt något som jag brukar läsa. Antagligen är de inte alls lika roliga som de utger sig för att vara. Men en kåserisamling av Katarina Mazetti måste man ju köpa. Hennes böcker brukar vara bra och roliga. Och det hade jag rätt i. Det här är hemskt kul. Måste absolut läsas!

Kåserierna är uppdelade i åtta kapitel, som alla har godisnamn. (Mazetti är ju ett godismärke, även om jag har för mig att den Mazetti inte har något med Katarina M. att göra.) "Ljus och bitter choklad" innehåller texter direkt ur livet, "Sega kolor" är mediakristiska, "Gott och blandat till helgen" handlar om högtidsfirande, "Sega gubbar och jungfrubröst" är ett feministiskt kapitel, "Tryffel" sägs vara jordnära (om bönder och så), "Salta och sura karameller" handlar om politik och "Lösviktsgodis" är lite blandat. "Tilltugg" innehåller några nya kåserier som jag tror inte fanns i den inbundna utgåvan av boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar