tisdag 16 september 2003

Alex som i Alexandra


Alex som i Alexandra
av Ylva Wallin

Den här boken har jag läst om lite här och var. Det är tydligen ovanligt att böcker handlar om tjejer som håller på med en sport som inte har med hästar att göra. Jag vet inte riktigt. Brukar inte läsa böcker om sport.

Alex är den enda tjejen i hockeylaget. Hon älskar hockey och är en duktig målvakt. Men så börjar det en ny kille i laget, och hans pappa blir ny tränare. Den nye tränaren tror inte att tjejer kan spela ishockey, speciellt inte i ett pojklag, och Alex plats i laget är hotad. Dessutom råkar hon lova att ta med sig en rökmaskin till klassfesten. Ungefär som om hon skulle kunna få tag på en rökmaskin.

Jag tyckte att boken var okej. Inte helt min stil. Har aldrig riktigt förstått mig på böcker som handlar om sport... eller sport överhuvudtaget. Men jag är sådan att jag gärna vill läsa hela hela serien när jag väl har börjat. Det finns (hittills) två böcker till om Alex. Bli inte förvånad om jag läser dem snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar