tisdag 23 september 2003

Ask & Embla


Ask & Embla
av Per Nilsson och Daniel Ahlgren

Från baksidan: Ask och Embla är de första människorna i den nordiska mytologin. Ask och Embla är också namnet på Stig Blombergs staty på Stortotget i Sölvesborg. I Sölvesborg är serietecknaren Daniel Ahlgren född och uppvuxen, men han bor numera i Malmö. I Malmö är författaren Per Nilsson född och uppvuxen, men han bor sedan länge i Sölvesborg. Så är det.

Anna (min brors flickvän) hade varit och lyssnat på något föredrag som Per Nilsson hade hållit, och då hade han berättat att han höll på med en bok tillsammans med Daniel Ahlgren. På varje uppslag skulle det vara en sida text av Per Nilsson och en sida med en bild av Daniel Ahlgren. Hon tyckte att det lär väldigt intressant, och det tyckte jag också. Jag har visserligen inte läst något av Per Nilsson (utom "Ask & Embla" då), men han lär ju vara bra. Förra veckan var jag i bokhandeln och hittade boken som Anna hade berättat om. Jag var naturligtvis tvungen att köpa den. :) Den var bra, men jag hade liksom förväntat mig lite... mer. Jag vet inte, jag hade väl för höga förväntningar som vanligt. Men den är bra, alltså. Och jag måste nog läsa mer av Per Nilsson. Daniel Ahlgren har jag redan läst mycket (det mesta, tror jag) av.

Handlingen då? Jo, det är en kille som går över torget i Sölvesborg, och bakom statyn av Ask och Embla står det en bänk och på den sitter en tjej. Istället för att uträtta sitt ärende sätter sig killen i andra änden av bänken, alltså inte direkt bredvid tjejen. Han vill gärna säga något till henne, men han vågar inte. Istället sitter han och fantiserar om vad som skulle hända om han sa något till henne. Vad skulle hon svara och vad skulle hända sedan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar