torsdag 25 september 2003

Bok- och biblioteksmässan

Att gå på bokmässan är ju ett årligt måste. Kristin hade också lust att följa med, så hon kom hit igår. Hon hade med sig "Endless Nights", det nya Sandmanalbumet som jag inte hade lyckats hitta i Göteborg. I Oslo fanns de minsann. Misstänker att SF-bokhandeln har alla sina exemplar i butiker i Stockholm, eftersom Neil Gaiman snart ska dit och signera. Till Göteborg ska han inte. Grrr. Rrrr. Förhoppningsvis kommer Kristin kunna fixa något signerat åt mig, för han ska ju till Oslo... Mitt i veckan tyvärr, så jag kan inte åka dit.

I natt blev det inte så mycket sömn. Min bror jobbade istället för mig (jag städar matbutiker på nätterna) och klockan 4 på morgonen ringde han och frågade vad man skulle göra om det blev inbrott i butiken medan man var där... Han hade låst in sig på en toalett och ringt polisen, medan inbrottstjuvarna plockade åt sig tobak typ tio meter därifrån. Polisen kom och åkte, och sedan var min bror tvungen att ringa larmbolaget för att få dit folk som kunde stänga av larmet och så. Sedan åkte han hem till mig och pratade om vad som hade hänt (och om grävlingar, japansk film, sömnbrist och liknande). Jag somnade framåt sjutiden och tio ringde väckarklockan. Vid elva lyckades jag ta mig upp, ringa några samtal, och till slut kom Kristin och jag iväg till stan. Först åt vi på Sweet Coffee Bar och sedan bar det av till bokmässan!

Det var en lång kö och det var kallt. Jag hade ingen jacka, för det är så jobbigt att släpa på den därinne. Snart fick vi komma in och skiljas från varsin hundralapp. Sedan kunde vi börja springa omkring som yra pingviner inne på mässan. Det är mycket folk där, och man hör hela tiden ett surrande ljud av röster. Fast man lägger inte märke till det efter en stund.

Pengar hade vi inte så många som vi ville spendera, men men... Katarina Mazetti stod ju där och signerade och det var 3 böcker för 100 kr! (Hon skrev hälsning i en av dem, men i de andra två skrev hon bara sitt namn. Men hon gjorde fel med Kristins och skrev hälsning i två av böckerna. Mer valuta för pengarna.) Och sedan skulle ju Inger Edelfeldt signera sin nya ungdomsbok. Kristin har aldrig läst något av henne, men jag sa att böckerna är bra och dessutom stod det något om "höviska vampyrer" på baksidan. Däremellan var vi någon annanstans, var det nu var. Kanske borta vid serierna och rollspelen. Tobias (min brors kompis) demonsterade ett eller annat i Sveroks (ett rollspelsförbund) monter. Det var något med hus i vilda västern-stil. Dessutom träffade vi på min bror och hans flickvän och hon visade upp den nya Nemitidningen som hon just hade köpt, och vi åtog oss att få den signerad åt henne imorgon. (Måste komma ihåg det!) Dessutom pekade hon ut Åsa Grennvall, som skulle signera i montern bredvid Sveroks. Lyckligtvis hade hon just gett ut en ny bok, så vi slapp köpa dubletter för att få något signerat. :) Kristin råkade dessutom köpa ett seriealbum eftersom dess författare (som Kristin inte alls kände till) började prata med henne och då tyckte Kristin att det var pinsamt att inte köpa boken. (Den kostade inte mer än 40 kronor, som tur var.)

Så drällde vi omkring allmänt, antecknade vilka författare som skulle vara där imorgon och vars böcker vi vill ha signerade, och så köpte vi godis. Mats Jonsson hade signerat på ett ställe tidigare under dagen, men det hade vi missat. Vi köpte i alla fall varsitt seriealbum ifall han skulle signera mera. (Men det skulle han inte.)

Förresten fanns det gratisböcker också. "Färdlektyr", som är något som delas ut gratis till gymnasieelever eller dylikt. I år ska de även finnas att köpa, men på bokmässan var de gratis. Så jag tog fem. (Montern var inte bemannad just då.)

Mina nya böcker:

- Neil Gaiman - "Endless Nights" (inte från mässan)
- Katarina Mazetti - "Det är slut mellan Gud och mig" (signerad)
- Katarina Mazetti - "Det är slut mellan Rödluvan och vargen" (signerad)
- Katarina Mazetti - "Krigshjältar och konduktörer" (signerad)
- Inger Edelfeldt - "Skuggorna i spegeln" (signerad)
- Åsa Grennvall - "Det är inte värst sådär i början" (signerad)
- Blandade författare - "Färdlektyr 2003" (x5)
- Mats Jonsson - "Hey Princess"

Imorgon ska vi dit igen, och då ska min syster också med. Den här gången ska vi dit i slemottan. Jag har skrivit ett schema för dagen. :) Rapport efter att dagen är avklarad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar