torsdag 30 augusti 2007

Expressens klassiker

Hela listan över vilka böcker som kommer ingå i deras klassikerserie, och mina kommentarer.

1. August Strindberg - "Hemsöborna" (11 september) - Äger, har ännu inte läst. Har läst utdrag i skolan och sett filmen.
2. Selma Lagerlöf - "Gösta Berlings saga" (18 september) - Äger, men har inte läst än. Har läst andra böcker av författaren och har planer om att läsa denna.
3. John Steinbeck - "Möss och människor" (25 september) - Samma här.
4. Hjalmar Söderberg - "Doktor Glas" (2 oktober) - Äger. Har läst flera gånger.
5. Virginia Woolf - "Mrs Dalloway" (9 oktober) - Äger. Har inte läst.
6. Harry Martinson - "Nässlorna blomma" (16 oktober) - Äger. Har inte läst. (Alla mina böcker är självklart bara att skryta med. Haha.) Men jag har läst "Aniara" av samme författare.
7. Jane Austen - "Stolthet och fördom" (23 oktober) - Äger och har minsann läst.
8. Karin Boye - "Kallocain" (30 oktober) - Äger och har läst.
9. William Golding - "Flugornas herre" (6 november) - Äger och har läst.
10. Pär Lagerkvist - "Dvärgen" (13 november) - Äger och har läst.
11. Thomas Mann - "Döden i Venedig" (20 november) - Äger inte. Har inte läst den heller. Har läst ett par noveller på tyska. Vill läsa "Buddenbrooks". På svenska.
12. Hjalmar Bergman - "Markurells i Wadköping" (27 november) - Äger inte. Har inte läst den, men annat av författaren.
13. Albert Camus - "Främlingen" (4 december) - Äger inte, men har läst.
14. Marguerite Duras - "Älskaren" (11 december) - Äger och har läst.
15. Ernest Hemingway - "Den gamle och havet" (18 december) - Har ägt och läst.
16. Hermann Hesse - "Stäppvargen" (25 december) - Äger inte, har inte läst. Har läst "Siddhartha".
17. Joseph Conrad - "Mörkrets hjärta" (1 januari) - Äger och har läst.
18. Carl Jonas Love Almqvist - "Det går an" (8 januari) - Var tvungen att se efter, men jodå, äger denna. Har inte läst än.
19. Elsie Johansson - "Mosippan" (15 januari) - Äger och har läst hela serien. Värst vad snabbt den blev klassiker.
20. Oscar Wilde - "Dorian Grays porträtt" (22 januari) - Äger och har läst, men det var länge sedan.
21. Francoise Sagan - "Bonjour tristesse" (29 januari) - Äger och har läst.
22. Fjodor Dostojevskij - "Spelaren" (5 februari) - Är det inte andra böcker av honom som är mer kända? Har läst "Brott och straff".
23. Ivar Lo-Johansson - "Måna är död" (12 februari) - Har inte läst, men det är möjligt att den finns hemma hos mina föräldrar.
24. Franz Kafka - "Förvandlingen" (19 februari) - Har inte läst, men vet vad som händer. :) Äger andra böcker av Kafka, som jag inte heller har läst.
25. Hjalmar Söderberg - "Den allvarsamma leken" (26 februari) - Äger och har läst.
26. Harper Lee - "Dödssynden" (4 mars) - Äger och har läst åtminstone två gånger.
27. John le Carré - "Spionen som kom in från kylan" (11 mars) - Äger inte, har inte läst. Titeln innehåller det avskräckande ordet "spion".
28. Selma Lagerlöf - "Kejsarn av Portugallien" (18 mars) - Äger och har läst.
29. Evelyn Waugh - "En förlorad värld" (25 mars) - Äger och läste nyligen.
30. D. H. Lawrence - "Lady Chatterleys älskare" (1 april) - Äger nog, om jag inte gjort mig av med den. Har läst.

Om jag har räknat rätt så är det sju av böckerna som jag varken äger eller har läst. Kommer nog inte samla på böckerna. Annars tycker jag att det är en kul idé och mina ekorrgener säger åt mig att samla i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar