fredag 7 april 2006

Mörkrets tjänare


Mörkrets tjänare
av Holly Black

Jag såg till att "Mörkrets tjänare" köptes i julklapp till min syster (var det 2004 kanske?) för den verkade bra. Sen när hon hade läst den lånade jag den. :) Nu hade jag haft den länge och det var väl på tiden att läsa den. Jag visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig. Holly Black är en av författarna bakom Spiderwick-böckerna, och av nån anledning har jag fått för mig att de bara är ett sätt att tjäna pengar på barnfantasyvågen. "Mörkrets tjänare" är snarare för tonåringar och uppåt. Och jag blev väldigt positivt överraskad. Den var ju superbra! Måste köpa mig ett eget exemplar på engelska, för den engelska titeln var mycket tuffare ("Tithe: A Modern Faerie Tale").

Sextonåriga Kaye har de senaste åren levt en smula vind för våg i Philadelphia tillsammans med sin mamma, som drömmer om att slå igenom som rockstjärna. Kaye slutade skolan för ett par år sen och jobbar med att leverera kinamat. Nån måste ju se till så att de klarar sig ekonomiskt, även om det är på gränsen. Förutom den speciella livsstilen så skiljer Kaye sig från mängden genom sitt utseende. Hon ser asiatisk ut (pappan var japan), men är blond. Men det största skälet att hon inte känner sig som andra är nog att hon som barn, när hon och mamman bodde hos mormodern, var vän med älvorna. Ingen annan trodde henne och nu var det så länge sen att hon har börjat tvivla själv.

Så blir Kaye och hennes mamma tvungna att tillfälligt flytta tillbaka till mormodern. Kaye tar upp bekantskapen med sin gamla kompis Janet (de har mailat varandra medan Kaye bodde i Philadelphia) och får dessutom bra kontakt med Janets nördiga storebror Corny. Och så dyker älvorna upp i hennes liv igen. Men nu är de inte de skojiga lekkamrater som de var när hon var liten. Först nu inser hon att älvorna är farliga. Speciellt om de vill att man ska spela en roll i komplicerade intriger som man inte riktigt förstår.

Se så bra det verkar! :) Om man tycker om att läsa om älvor och övernaturligheter så kan jag rekommendera "Mörkrets tjänare". En sak som jag verkligen gillade var att Kaye så lätt går att placera i nutiden. En sak som jag kan störa mig på i böcker är när ungdomar (eller folk i allmänhet) bara lyssnar på typ Beatles och läser klassiker. Det känns inte helt trovärdigt faktiskt. Tanken bakom är kanske att boken inte ska vara helt obegriplig efter fem-tio år, men det är inte speciellt kul. Det känns som om Holly Black har ansträngt sig lite mer när det gäller att hitta på Kayes favoriter (eller så har hon bara låtit henne överta sina egna, vad vet jag). Hon verkar inte heller vara rädd att låta bad things happen to good people.

Det finns en lite nyare bok (inte på svenska, än) som jag också vill ha, "Valiant: A Modern Tale of Faerie".

Detta är andra boken i mitt A till Ö-projekt.

A Ronny Ambjörnsson - "Mitt förnamn är Ronny"
B Holly Black - "Mörkrets tjänare"

C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar