lördag 8 april 2006

The Cherry Project



The Cherry Project 1
The Cherry Project 2
The Cherry Project 3
av Naoko Takeuchi

Sailor Moon-mangan måste ha sålt väldigt bra i Tyskland, för man har också gett ut andra, tidigare, serier av samma författare. Dessa finns t.ex. inte översatta till engelska. Sailor V är ju direkt kopplad till Sailor Moon, men även helt andra serier började ges ut under samlingsnamnet "Sailor Moon präsentiert". Del ett var "Chocolate Christmas", som innehöll två ganska korta berättelser. The Cherry Project är mycket längre, och sträcker sig över tre hela pocketar (del 2-4 i "Sailor Moon präsentiert"-serien). Det verkar som om ännu fler av Naoko Takeuchis tidiga serier skulle ges ut på detta sättet. Det finns fler på t.ex. tyska Amazon, men de är "noch nicht erschienen" (ännu inte utgiven) och det har de varit i många år nu. Antagligen avbröts utgivningen för att den inte gick så bra som tänkt. Jag är inget stort Takeuchi-fan, men min syster är och hon har koll på såna här saker. Hon vill läsa en serie som heter PQ Angels (?), men som tyvärr inte finns på nåt språk hon förstår.

Men The Cherry Project då? Vad är det för manga? Det är en manga för tjejer i ungefär samma ålder som huvudpersonen Chieri (som är 14 år). Bilderna är väldigt pyntade och rätt röriga för mig som inte är så van vid stilen. De mangor (vad är en vettig pluralform av detta ord? På japanska finns det ingen pluralform ö.h.t. upplyser min syster mig om.) jag läser brukar ha en enklare och renare stil. Annars fattar jag ju inget! :) Men The Cherry Project är den serie av Naoko Takeuchi som jag har haft lättast att läsa. Jag har inte behövt undra över vad som händer eller vad katten den här bilden föreställer. Det jobbiga med Sailor Moon var att jag kunde titta på en bild och inte fatta vad som hände på den. Min syster: Hon blir spetsad på ett spjut (om det nu var ett spjut) ser du väl? Jag: Neej...

Chieri "Cherry" Asuka är dotter till en olympisk mästare i konståkning. Själv har hon inte varit så intresserad av sporten. Men när hon såg en uppvisning av konståkningsunderbarnet Tsuzuki blev hon intresserad. Inte så att hon började träna seriöst, men hon lät sin pappa lära henne ett och annat. Vad hon inte vet är att Tzusuki letar efter den perfekta paråkningspartnern och han och hans vänner har hittat Chieri. Hennes horoskop, blodgrupp (i Japan anser man att blodgruppen har betydelse för personligheten, ungefär som stjärntecken) och anlagen från pappa OS-mästaren är väldigt lämpliga. När de dessutom får se henne åka (hon är bra), och inser att hon knappt har övat, så finns det inget mer att fundera över. Chieri har potential till att bli en fantastisk konståkerska. Men först måste de lura henne till att få ett riktigt intresse för sporten så att börjar träna på riktigt.

Den fasen i the Cherry Project lyckas, men det finns många andra hinder på vägen. Tzusukis gamla partner vägrar ge upp den rollen, andra kontåkerskor, som har hållit på i kanske tio år, blir sura över att Chieri särbehandlas och dessutom kanske Chieris mål inte sammanfaller med Tsuzukis. Men den värsta skadan gör Tzusuki och hans vänner själva. När Chieris träning går alltför snabbt blir visserligen hennes teknik perfekt, men inlevelsen saknas och det är halva framförandet. Går det att reparera? Kanske är det bäst om Tsuzuki åker med sin gamla partner ändå?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar