torsdag 6 april 2006

Mitt förnamn är Ronny


Mitt förnamn är Ronny
av Ronny Ambjörnsson

Jag förknippade Ronny Ambjörnsson med Norrland, antagligen hade jag snappat upp att han är professor vid Umeå universitet. Men när jag tittade lite närmare på "Mitt förnamn är Ronny", som jag köpte på bokmässan i höstas, så insåg jag att han är född och uppvuxen i Göteborg. För mig som bor här så ger det mervärde. :)

"Mitt förnamn är Ronny" handlar om hur det är att göra en klassresa. Att vara arbetarklasskille som fick studera och blev professor. Samtidigt så är det en uppväxtskildring från 1930- till 60-talet (nu låter det som en väldigt lång uppväxt så det kanske inte är riktigt rätt ord, men man slutar ju inte att vara sina föräldrars barn bara för att man blir vuxen). Jo, man får veta vad som hände sen också, och vad en klassresa får för följder för resenären, men inte lika detaljerat.

Det här är en väldigt, väldigt bra bok. Läs den!

Detta är första boken i mitt A till Ö-projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar