tisdag 4 april 2006

K-spanarna går husesyn


K-spanarna går husesyn
av Staffan Bengtsson och Göran Willis

Jag såg den här boken, som består av små reportage om bl.a. miljonprogramshus och tidiga shoppingcenter i Sverige samt gamla vykort föreställande nåt lokalt skrytbygge i betong, på rean och tänkte "åh, den får jag ta och köpa". Är det normalt?

Men det är en intressant bok om man är en smula intresserad av sånt. Och höghuset i Varberg är med. Det är imponerande sju våningar högt minsann! :-D När den här boken skrevs (2001) fanns det inget högre och jag tror inte att det har byggts nåt väldigt högt sen dess. Men enligt radioreklamen kommer det om några år bo varbergare på fjortonde våningen! I ett helt annat hus alltså, nåt som håller på att byggas eller kommer att byggas. Jag har inte så mycket koll på vad de håller på med där längre.

Kortedala museum (nära där jag bor, jag har varit där och tittat) är också med. Det är en lägenhet som är inredd precis som på 50-talet. Kul. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar