tisdag 22 november 2011

Orden och evigheten


Orden och evigheten: Tankar om språk, religion och humaniora
av Ola Wikander

"Orden och evigheten" är en samling kortare texter (mest artiklar ur olika tidskrifter) av han som kan alla de där utdöda språken, ni vet. Här handlar det om allt från sumeriska språksnobbar till vackra programmeringsspråk. Det finns texter om hur man använder latin och gammaldags stavning, ofta felaktigt, för att förhöja stämningen i filmer och datorspel. Och att Nefertiti troligen inte uttalde sitt namn just så. Extremt märklig, extremt gammal fantasy! Belldandy i "Oh My Goddess!"! Klippdassar!

Det här är perfekt om man är lite språknördig av sig. Man behöver dock inte kunna massor av språk för att uppskatta "Orden och evigheten". Ofta handlar det ju dessutom om språk som man verkligen inte kan förutsättas ha förkunskaper i. Hurritiska någon? Åh vad jag tycker om att läsa det här, och åh vad jag gläder/plågar min omgivning med språktrivia nu.

Men det finns även debattartiklar i boken. Till exempel om hur man bara satsar på de "nyttiga" naturvetenskaperna på bekostnad av "onödig" humaniora, och varför det inte är bra. Jag ska försöka få en av mina kompisar att läsa boken eftersom Ola Wikander uttrycker tankar som jag tror att hon skulle hålla med om. Men hon tycker mest om att läsa brittiska deckare, så vi får väl se om jag lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar