lördag 13 juni 2009

Eira själv


Eira själv
av Camilla Gripe

Eira har blivit några år äldre, och har fått arbete som tjänarinna hos en greve. Hennes läkekunskaper är mycket uppskattade, särskilt av grevinnan. Eira tycker att de har lite märkliga sjukdomar. Grevinnans fötter värker t.ex. för att hon använder dem för lite. Men när Mor Alma dör och Eira får ärva hennes stuga med allt som finns där får hon ett svårt val. Ska hon stanna kvar i säkerheten på godset, eller ska hon välja den frihet det innebär att ha ett eget hushåll?

Helt okej bok. Det är väl en sån bok som funkar bättre för den åldersgrupp den är tänkt för än för vuxna. Jag funderar en del på hur 1600-talsmässiga vissa företeelser i boken är, men det är ju egentligen inget som stör berättelsen. Dessutom är det det här med att man inte riktigt kommer in i karaktärerna, utan att det mer berättas om dem. Men jag tror inte att jag såg den berättarstilen som ett problem när jag var liten. Jag läste ju aldrig de här böckerna då, så det är svårt att bedöma vad jag skulle ha tyckt om dem.


Tidigare böcker i serien:
1. "Eira"
2. "Hon - Eira"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar