tisdag 31 maj 2005

Svartvita bilder


Svartvita bilder
av Bodil Malmsten

Jag borde nog inte låna kassettböcker på bibblan. Den här var på ynka tre kassetter och ändå hade jag den alldeles för länge och fick betala böter...

Det här är den andra bok av Bodil Malmsten som jag "läser" (läste den första, lyssnade på denna, men det spelar väl ingen större roll) och jag måste säga att jag har fastnatför hennes stil. Köpte en annan av hennes böcker på loppis idag - "När kastanjerna slår ut är jag långt härifrån". Det är hon själv som läst in "Svartvita bilder" och det är bra. Dels skriver hon ju ganska "pratigt" (eller vad man ska säga) så det är kul att få höra hur hon låter, dels skriver hon så mycket om sig själv att det hade blivit väldigt konstigt om någon annan hade läst in boken.

Fast jag är ofta inte helt säker på om de berättelser som är i jag-form verkligen handlar om henne själv. Ibland visar det sig att "jag" är en man eller nåt och då är det ju lätt att lista ut. De första berättelserna i boken är jag också ganska säker på - de är självbiografiska. Men några kan vara vilket som. Jag vet inte så mycket om Bodil Malmsten. Det är en salig blandning av berättelser i boken. Det passar bra att (som jag uppenbarligen gjorde) ta lite i taget. Men vill man hellre sträckläsa så går det säkert lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar