onsdag 6 oktober 2004

Mästerdetektiven Conan del 2


Mästerdetektiven Conan nr 2
av Gosho Aoyama

Här står det om del 1.

Oturligt nog har det sextonåriga deckargeniet Shinichi Kudo fått i sig en drog som förvandlar honom till ett barn. Under namnet Conan Edogawa bor han nu hemma hos sin flickvän Ran (som inte vet att Conan är Shinichi) och hennes pappa, som är en usel privatdetektiv. Fast genom att Conan listigt hjälper honom, utan att detektiven inser att det inte är han själv som löser fallen, har han nu börjat klara ut de mest kniviga fall. Samtidigt håller Conan utkik efter de män som tvingade i honom drogen. Han måste ha ett motgift!

Av någon anledning påminns jag hela tiden om vissa Musse Pigg-serier när jag läser det här. Det gavs ut en Musse-tidning i pocketformat där Musse löste deckargåtor. De här serierna var lite mörkare än de flesta andra Disneyserier. Mästerdetektiven Conan går dock ännu längre. Här råder det ingen brist på blodiga och brutala mord. Jag tycker serien är helt okej, men jag är inte säker på att jag hade samlat på den. Måste ju tänka lite på kostnaderna, eller hur? Men nu är det så att min syster samlar på den och då läser jag den så klart. :)

............................................................

I höst kommer det förresten komma ut hur mycket manga som helst på svenska. Det finns nu ännu en mangatidning (Shonen Jump) och följande serier kommer börja komma ut som pocketböcker: Yu-Gi-Oh! (går även i Shonen Jump, och animen visas på TV), Oh! My Goddess, Time Stranger Kyoko, Astroboy, Neon Genesis Evangelion, Kamikaze Kaito Jeanne samt Chobits (som även går i Manga mania). Förutom alla de serier som redan finns. Jag kanske har missat nåt också.

Jag kommer inte köpa Yu-Gi-Oh! eller Shonen Jump-tidningen (har läst första numret). Jag kommer inte heller köpa Chobits (för jag prenumererar på Manga mania), men det kommer säkert min syster göra. Nån som vet nåt om de övriga? Är de bra eller dåliga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar