torsdag 9 augusti 2018

Confessions

Confessions
av Kanae Minato

"Confessions" är en japansk thriller. Första kapitlet är en lärares avskedstal till sin klass. Vi får inte se vad eleverna säger, när de ibland kommenterar eller frågar något, bara lärarens svar. Det här blir hennes sista klass, hon har beslutat sig för att dra sig tillbaka från läraryrket. Ja, man kan säga att det har att göra med hennes lilla dotters död i en olyckshändelse. Hon har nämligen förstått att det inte var en olyckshändelse. Hennes dotter blev mördad av elever i den här klassen. Och hon kommer att hämnas. Och det är bara början på den här mörka berättelsen.

När jag läste "Confessions" tänkte jag dels att det här är en originell bok, dels att ton och tema påminner mycket om en massa annat japanskt som jag har läst, men då framför allt manga. Jag tycker att jag känner igen både det här med tonåringar som verkar sakna moral och relationen mellan ungdomar och deras föräldrar, men också att handlingar får konsekvenser i många led som man inte hade kunnat föreställa sig.

Tydligen jämförs Kanae Minatos böcker med "Gone Girl" när de översätts till engelska, medan "Gone Girl" beskrivs som en utländsk bok i samma genre som t.ex. Minato (iyamisu, deckare som får dig att utbrista "eww") när den översattes till japanska. Då har man lärt sig ett nytt begrepp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar