lördag 18 juni 2016

Jag är Zlatan Ibrahimović

Jag är Zlatan Ibrahimović: Min historia
av David Lagercrantz och Zlatan Ibrahimović

Jag är ju sist på bollen (hohoho!) med den här. Alla andra har redan läst den, utom de som inte alls har tänkt läsa den förstås. Att det har tagit så lång tid för mig är väl mest för att jag har så många böcker på väntelistan. Jag hade ju hört att den skulle vara bra, men samtidigt tänkte jag att har jag ändå inte läst allt i olika tidningar redan? Inte för att jag läser allt om Zlatan, men det är ju svårt att undvika helt.

Nu hade jag ju samlat ihop de fotbollsböcker jag hade i mina hyllor, för en liten temaläsning. Fast två av böckerna blev inte lästa, utan hamnade i högen som ska till loppis. De kändes bara så ... tråkiga, helt plötsligt.

"Jag är Zlatan Ibrahimović" är inte en tråkig bok. Den handlar om Zlatans tuffa uppväxt i Malmö, fotbollsintresset, hur han började med fotboll på högre nivå, konflikter med tränare m. fl., hur han träffade sin sambo, deras båda söner ... (Men det vet du ju redan, eller hur?) Mycket som man kanske redan har hört något om, men här blir det mera personligt. Lagercrantz har fått till en ton så att man nästan kan tro att det var exakt så här som Zlatan berättade det för honom. Det kanske var därför som det blev en viss upprördhet när folk fick reda på att så inte var fallet.

Är man som jag inte intresserad av fotboll är det lätt att tappa tråden när Zlatan säljs till än det ena laget, än det andra. Men det är å andra sidan ganska intressant att läsa om hur det funkar med det här köpandet och säljandet av spelarna. För det har jag ju inte alls satt mig in i tidigare. Fast summorna för de riktigt stora spelarna känns inte vettigare för det.

Jag hade förhoppningar på att det här skulle vara en ganska så bra bok (jag gillade ju "Syndafall i Wilmslow", som också har en verklig persons historia i botten) och jag får säga att mina förhoppningar infriades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar