måndag 13 juni 2016

Hansel & Gretel

Hansel & Gretel
av Neil Gaiman
Illustrerad av Lorenzo Mattotti

Faktiskt så kom illustrationerna först här. De var en utställning i samband med en uppsättning av operan. (Som tydligen finns.) Neil Gaiman skrev sedan en text till de mörka och stämningsfulla bilderna.

Lite besviken blev jag, för det här är ju bara den gamla vanliga sagan om Hans och Greta. Exakt som jag minns den från när jag var liten, bortsett från detaljer som att det inte är en elak styvmor som bestämmer att barnen ska lämnas i skogen. Det är i stället deras egen mamma. Sagan ska visst ha varit så från början men sedan ville man väl inte tänka så om mammor. Alltså, det är ju en ganska fruktansvärd berättelse ändå, och den hade jag som bok när jag var två.

Sedan finns det andra små detaljer som gör karaktärerna till personer, snarare än bara de funktioner som de är i sagan när jag har hört den tidigare. Jag hade ju hoppats på någon ny vänding i berättelsen, men det är väl inte illa så här heller. Om man ändrar för mycket så ÄR det väl inte Hans och Greta heller.

Det här blev första rutan i mitt sommarbokbingo, nämligen "A retelling of a fairy tale".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar