fredag 17 juni 2016

Åshöjdens bollklubb

Åshöjdens bollklubb
av Max Lundgren

Jamen det var väl på tiden att jag läste den här? Det här är ingen nostalgisk omläsning av gammal favorit från barndomen, utan det är första gången jag läser om fotbollsklubben i Åshöjden. Här bor Blåbärskungens sonson Edward och dennes adoptivbror Jorma. Blåbärskungen och hushållerskan Elin är det närmaste de kommer föräldrar. Det är Jorma som berättar hela historien.

Killarna är intresserade av fotboll och varje gång Åshöjdens BK spelar match går de och tittar och sedan går laget, och därför även Jorma och Edward, till Kajsas fik för att analysera matchen och dricka lemonad (med lite medhavd dryck i). Det är kanske inte så mycket att analysera, Åshöjdens BK spelar väl hellre än bra och det urartar ofta till slagsmål snarare än fotboll. Så får plötsligt fiket en ny ägare, som inte ser mellan fingarna med den medhavda spriten och dessutom säger exakt vad han tycker om matchens kvalitet. Och Edward blir exalterad, för fikets nye ägare är ju Bagarn Olsson – en gammal landslagsspelare.

De unga pojkarna i byn ber Bagarn att träna dem i fotboll och nu blir det en maktkamp i klubben. De äldre spelarna ser inte med blida ögon på att vissa av lagkamraterna vill träna med båda lagen och det enda sättet att lösa problemet är om de yngre försöker kuppa ut den gamla styrelsen i föreningen.

Jag gillar att mitt i Åshöjdens bollklubbs framgångssaga – med massor av nya spelare som vill träna hårdare och satsa på ett helt annat sätt så blir de plötsligt en motståndare att räkna med för de andra lagen i serien – så är det också tydligt vad konsekvensen blir för de äldre spelarna. De som har jobb och kanske familjer kan inte träna så mycket som man måste för att platsa i laget, och de flesta av dem drar ju inte jämnt med Bagarn Olsson heller. De har blivit berövade sitt fritidsintresse. Tragiskt egentligen. Jag undrar om det kommer att handla om det även i de senare böckerna. För självklart ska jag läsa resterande tre böcker också!

Jag har just nu ett litet fotbollstema i min läsning. Jag har noll koll på fotboll, inte intresserad, men jag tänker att om jag ska förstå nåt så får det väl bli genom böcker. Det kan funka! Fast inte så att jag gör något överilat, som att titta på EM.

Det här är förresten min sportrelaterade bok i bokbingot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar