tisdag 11 augusti 2015

Norrtullsligan


Norrtullsligan
av Elin Wägner

Det här är det enda jag har läst av Elin Wägner. Kanske att jag inte borde läsa om den då, utan i stället välja t.ex. "Åsa-Hanna" som jag också äger. Men nu kände jag för att läsa om just "Norrtullsligan". Bra idé av mig, för jag gillar boken. Den är roligt skriven och samtidigt politisk.

Det handlar om några unga kvinnor som jobbar som kontorister i början av 1900-talet. Kvinnor borde verkligen inte arbeta, men har man ingen annan som kan försörja en så måste man ju. Berättaren, Pegg, har dessutom en yngre bror att ta hand om. Han är inackorderad hos en dam på Östermalm, men Pegg måste ju betala för hans uppehälle. Förutom att hon själv behöver mat och bostad förstås. Lönen är beräknad som fickpengar åt unga flickor som fortfarande bor hemma hos föräldrarna. Inte konstigt att det blir protester,

Intressant att läsa om, men fortfarande underhållande också, efter över hundra år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar