torsdag 5 februari 2015

The League of Extraordinary Gentlemen Volume II

The League of Extraordinary Gentlemen Volume II
av Alan Moore
Illustrerad av Kevin O'Neill

Är det en pastisch man ska kalla det här för? The League of Extraordinary Gentlemen är så otroligt inspirerat av äventyrs- och science fictionberättelser från förr, fast med ett innehåll som säkert inte hade gått för sig förr. Den här gången invaderas jorden av rymdvarelser. Säkert förekommer exakt de här rymdvarelserna i någon gammal bok, men jag vet i så fall inte vilken. Annars är precis alla i persongalleriet hämtade från andras verk, och de är i den ålder de borde ha varit vid den här tiden. Ibland är det i stället en ättling eller förfader till en litterär karaktär. Jag läste att det t.o.m. är så att en del ansikten som syns i East End (kan nog vara i en annan volym av serien) är baserade på skådespelare från EastEnders!

Som extramaterial finns det bl.a. en del pyssel, som kunde varit från en helt normal gammal barntidning bortsett från att det här gärna har en skrämmande eller våldsam prägel. Och en sak som jag gillade även om det var tungläst – en sorts reseguide över hela världen, som liksom ska vara sammanställd från olika resor som medlemmar av The League har gjort och som behandlar en enorm mängd fiktiva platser hämtade från all möjlig litteratur. För i den här världen så finns ju Alices Underland och alla platser Gulliver reste till, i USA passeras orter som Jerusalem's Lot, Arkham, Eastwick och Stepford (där kvinnorna är vackra och duktiga), man möter Kristen (han med resan) och Orlando, och Prester John har väl sitt rike på ett par olika ställen. Den sistnämnde hade jag inte hört talas om tidigare, men var tydligen en legend om en härskare som skulle styra över ett kristet rike någonstans långt bort i Asien (senare ändrades myten till att handla om Afrika). Det var bara en myt, men den verkar ha tagits för sann i många hundra år och flera europeer försökte hitta det här riket. Så där lärde jag mig något nytt. (Och några dagar efter läsningen hittade jag förstås en essäsamling av Umberto Eco på loppis, där han bl.a. skriver om just Prester John. Självklart köpte jag den!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar