söndag 1 december 2013

En smakebit på søndag (vecka 48)

http://gronneskoger.blogspot.se/2013/12/velkommen-desember-en-smakebit-pa-sndag.html

Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag har redan skrivit om "Mardrömmarnas hus och andra berättelser" flera gånger i bloggen. Det var en bok med spökhistorier som jag kom ihåg från min barndom, dock inte titeln. Jag letade och letade och till slut lyckades jag vaska fram rätt boktitel. Den kom ut på 80-talet men var ändå inte omöjlig att få tag i. Och nu läser jag den. Och även om den kanske inte är riktigt lika spännande nu, så är jag ändå väldigt nöjd hittills. Jag har ju just läst några andra samlingar med spökhistorier ("Världens bästa spökhistorier" del 1-3) för samma ålder och från samma tid, och "Mardrömmarnas hus" är den bästa. De här historierna verkar inte vara förenklade för unga läsare. Faktiskt så är en novell med både här och i "Världens bästa spökhistorier nr 2" och jag ser att den är förkortad i den boken.

Smakbiten kommer från den novell som jag kom ihåg bäst från de gånger jag har läst boken tidigare.

En kväll i november satt Stephen framför öppna spisen inne hos hushållerskan och funderade över sin närmaste omgivning.
"Är herr Abney en god människa? Kommer han till himlen?" frågade han plötsligt med ett barns tillit till de vuxnas förmåga att döma i frågor där avgörandet brukar anses förbehållet helt andra instanser.
"God? Välsignade barn!" sa fru Bunch. "Jag har då aldrig känt en snällare människa än herrn! Har jag inte berättat för dig om den lilla pojken som han tog hand om ... plockade upp honom från gatan kan man säga ... för sju år sedan? Eller flickan som fick bo här två år efter det att jag hade börjat här?"
(Förlorade hjärtan av M. R. James ur "Mardrömmarnas hus och andra berättelser", s. 16)


26 kommentarer:

  1. Det är en härlig känsla att till slut hitta den där boken (eller vad det ni kan vara) som man har så livliga minnen av :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Och det var så irriterande att inte hitta den på flera år trots att jag letade. :)

      Radera
  2. Så morsomt å finne en bok du har lett etter så lenge! Jeg har også gjort det og det var en skjønn følelse da jeg endelig fant det jeg lette etter! :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Visst ångrar man att man inte började skriva upp allt man läste vid fem års ålder. :) (Jag läste inte denna när jag var 5 alltså, men jag borde ha börjat föra bok över böckerna då. Haha!)

      Radera
  3. Visst är det härligt att hitta en bok, som man sökt så länge. Själv hittade jag Bäckahästens Pärlor efter ett långt sökande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäckahästens pärlor känner jag inte till, men roligt att du också lyckades hitta din eftersökta bok. :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Ha en trevlig söndag!!

    SvaraRadera
  5. Spännande att hitta en bok som gjort stort intryck och som man letat efter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Och inte minst att se om den fortfarande håller. :)

      Radera
  6. Tackar för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  7. Hej, vilken fin blogg du har. Här blir det återbesök! :-)

    SvaraRadera
  8. Tusen takk for smakebiten:-) Ha en fin kveld!

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Ha en bra söndagskväll!

    SvaraRadera
  10. Intressant smakbit, tack för den! :)

    SvaraRadera
  11. Härligt när man får återuppleva sina barndomsfavoriter :)

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. Jodå. :) Fast inte så farligt, det är ju ändå en barn/ungdomsbok.

      Radera
  13. Virker som en spennende bok!
    Ha en fin uke med skremmende lesing :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det var spännande noveller i boken. :)

      Radera