torsdag 12 december 2013

När skruven dras åt


När skruven dras åt
av Henry James

Tredje gången gillt? Jag har tidigare läst Henry James långa novell på engelska (svårläst) och lyssnat på en äldre svensk översättning som ljudbok (har svårt för de flesta ljudböcker). Och nu har jag läst den senaste översättningen, som jag tycker bäst om hittills. Jag tycker att det är fascinerande att man kan tolka berättelsen på flera sätt. Antingen är det en spökhistoria eller också inte. Guvernanten kanske lider av nån sorts psykisk sjukdom. I så fall är det inte spökena som är skrämmande utan att hon har ansvar för två barn. Och hur mycket vet barnen? Det är guvernanten som berättar, och man kan kanske inte lita på henne. Om inte spökena finns förstås. Jag ska läsa fler gånger och se om jag kan komma fram till vad jag tror. Trots att det väl får anses bevisat att det inte finns någon teori som är rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar