lördag 28 december 2013

Pingvinkvartetten

Pingvinkvartetten - fyra sydpolare på äventyr i New York
av Peter Arrhenius & Ingela Peterson Arrhenius

Barnböcker om mullvadar eller pingviner letar sig ofta hem till mig. Jag gillar mullvadar och pingviner, och det verkar jag inte vara ensam om med tanke på hur många barnböcker det finns om de djuren. Jag gillar strandskator också (de springer omkring roligt på till exempel mitt jobb) men det finns inte alls lika många böcker om dem.

Den här boken fick jag i julklapp. Den handlar om fyra pingvinpappor som står och ruvar sina ägg bland tusentals andra pingvinpappor, medan pingvinmammorna är vid havet och äter upp sig. Fast just de här fyra tröttnar på stillaståendet, bildar en jazzkvartett och tar med äggen till New York i stället. Roligast är det med alla små detaljer och ordlekar i bilderna. Av någon anledning verkar texten mest vara tänkt för yngre. ;-)

Det finns fler böcker om Pingvinkvartetten och jag tror att jag har läst en av dem tidigare. Jag sa ju att barnböcker om pingviner letar sig till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar