fredag 6 september 2013

Yotsuba&! 11

Yotsuba&! 11
av Kiyohiko Azuma

Jag ser i bloggen att jag läser Yotsuba&! mycket mer sällan än vad jag trodde. Det kommer väl bara ut cirka en pocket om året, antar jag. Det hade ju inte gjort något om de kom oftare, men serien skrivs väl inte fortare än så här. Det kanske är lagom så här. Man vill ju inte att det skrivs fortare/mer, men att det går ut över kvaliteten.

I början av serien beskrevs Yotsuba som någon sorts utomjording eller liknande, men hon blev snabbt som vilket femårigt barn som helst. En väldigt realistisk femåring, så vitt jag kan bedöma. Hon är nyfiken, gillar att testa nya saker, och har ett omväxlande humör och en associationsförmåga som de vuxna och grannens lite äldre barn ibland har svårt att hänga med i.

I den här boken testar hon pizza för första gången (pizza är kanske inte lika vanligt i Japan?), plockar kastanjer och så råkar stackars Juralumin (Yotsubas nalle) ut för något hemskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar