söndag 1 september 2013

En smakebit på søndag (vecka 35)

Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.     

Jag håller på med två böcker just nu, men den ena har jag tagit en paus i så smakbiten får bli från den jag kommer läsa i idag. Det är en Livets døtre-bok igen. Läsningen av den serien går framåt sakta men säkert. Det är så många delar. Jag är på den nittonde nu.
Men han fryktet den store maven, og hun måtte smilende holde hendene hans fast intill den. Da våget han føle over det myke, spente skinnet, da fniste han toskete da en liten fot eller en neve traff ham med en bløt liten hilsen.
- Merkelig, sa han, og stemmen var så godt som edru.
(May Grethe Lerum, "Fredløs", s. 102-103)

Gloslista för svenskar. ;-)
Toskete - Fånigt
Bløt - Mjuk
Edru - Nykter

20 kommentarer:

  1. Nitton böcker - inte illa;-) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är sexton till i serien ... ;-)

      Radera
  2. Tack för gloslistan :) Edru hade jag aldrig hört.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ordet är ju lite svårt att gissa sig till!

      Radera
  3. Åh, denne leste jeg når jeg var på ungdomsskolen - mamma hadde alle. Flott serie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det händer mycket spännande i den. :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Livets Døtre har jeg hørt om, men det er lenge siden jeg leste en slik serie. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en av de mest kända bland den här typen av serier, tror jag. Den börjar bli några år nu.

      Radera
  6. Morsomt å lese serieromaner til tiden, men det er virkelig mange bøker noen ganger man skal komme igjennom:) Har da ikke lest denne, men koser meg for tiden med Maria av Svaneberg av Elisabeth Hammer.Liker serien veldig godt:) Kos deg videre med serien og takk for smakebiten!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trevligt att läsa dem, men det kan gå väldigt många år mellan man läser första och sista delen.

      Maria av Svaneberg har jag hört mycket bra om. :)

      Radera
  7. Jätte bra att du hade en gloslista men jag hade dock behövt en längre lista;). Språk är inte min starkaste sida:(. Tack för smakebiten:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog de orden jag tänkte var mest olika de svenska, men jag kanske skulle ha tagit med ännu fler ... :)

      Radera
  8. Tack för ordlistan :) Trevlig smakbit också.

    SvaraRadera