söndag 15 september 2013

En smakebit på søndag (vecka 37)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.     

Jag sitter och bloggar hemma hos min syster, som just har flyttat till Stockholm. Eller ja, till Flemingsberg, för att vara helt sanningsenlig. Jag har varit och hälsat på henne hela helgen och idag kommer jag ta tåget hem igen. Det har inte blivit så mycket läst, inte ens på tåget eftersom jag reser ihop med en kompis som tidigare har bott i Stockholm, och som är på turné hos gamla vänner under helgen. Roligt med sällskap på tåget. :)

Men lite har jag hunnit läsa, och vad passar väl bättre att läsa på sin stockholmsresa än en gammal Sjöwall/Wahlöö?

Till och med för personer som hade till yrke att tidvis uppehålla sig på makabra och bloddrypande brottsplatser var detta i starkaste laget.
Martin Beck hade emellertid inte ändrat en min sen han kom in i rummet. För en utomstående iakttagare verkade det nästan som om alltsammans hörde till rutinen. Att gå på Freden med sin dotter, äta, dricka, klä av sig, knåpa ett slag med en båtmodell, gå och lägga sig med en bok. Och sen plötsligt störta iväg för att inspektera en massakrerad poliskommissarie. Det värsta var att han själv kände så.
(Maj Sjöwall och Per Wahlöö, "Den vedervärdige mannen från Säffle", s. 27)


22 kommentarer:

  1. Sjöwall & Wahlöö är ju ett säkert kort. Läste mycket av dem i min ungdom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser serien för första gången nu. Gillar dem. :)

      Radera
  2. Sjøwall & Wahløø har jeg aldri lest, men hver gang jeg hører Gunnar Staalesen intervjue forfattere her i Bergen trekker han frem disse to som tidenes beste krimforfattere. Takk for tips, nå fikk jeg fingeren ut til å lese litt av dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att de säkert har inspirerat väldigt många av de nordiska deckarförfattarna som skriver nu. Det är Beck-serien, du vet. Fast filmerna verkar göras på löpande band nu, och baserar sig inte på böckerna.

      Radera
  3. Denne må jeg titte litt nærmere på, så tusen takk for smakebit og tips!

    SvaraRadera
  4. Denne har jeg i bokhyllen, så den må jeg snart få lest.
    Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag. Det är del 7 i serien, men man behöver nog inte läsa i ordning om man inte absolut vill.

      Radera
  5. Jag tror inte att jag läst någon Sjöwall & Wahlöö, kanske en brist som jag borde rätta till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du deckar så tycker jag att du borde det. ;-)

      Radera
  6. Låter spännande! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Har väl nästan blivit en klassiker. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man nog nästa säga. Jag vet att några av dem är med i "1001 böcker som man ska ha läst innan man dör", eller vad den nu heter. Bland annat denna, tror jag.

      Radera
  8. Bra författare, tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  9. En riktig klassiker :-) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns ju som man ska ha läst dem. :)

      Radera
  10. Tack för smakbiten, jag har nog inte läst någon av Sjövall/Wahlöös böcker än. Trots att dom blev varmt rekommenderade av en lärare jag hade i min ungdom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog ju lång tid innan jag läste dem också. Men det blir de ju inte sämre av. :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten! Bra krim är alltid rätt!

    SvaraRadera