söndag 17 juni 2012

En smakebit på søndag (vecka 24)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Jag läser ett seriealbum idag. Ett där jag tycker det är svårt att hitta ett citat som inte kräver massor av förklaring, men kanske det här, där en av huvudpersonerna, sextonåriga Evey Hammond, berättar om sitt liv hittills:
It was horrible. Nobody knew if Britain would get bombed or not. I remember mum saying "Africa's not there anymore." That's all she said.
I thought about all the lions and elephants being dead. It made me cry. I was only seven.
(Alan Moore, David Lloyd, "V for Vendetta", s. 27)

Det kanske ändå behövs lite förklaring. Det här utspelar sig i ett framtida Storbritannien, efter ett kärnvapenkrig, där fascisterna har tagit makten.

Jag har läst serien tidigare och kan rekommendera den.

30 kommentarer:

  1. Åh, dette er en av favorittbøkene mine! Takk for smakebiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra. :) Den nämndes någonstans härom veckan och jag var bara tvungen att läsa om den.

      Radera
  2. Är det samma som filmen, V för Vendetta? Jag har lite svårt för seriealbum, men den låter spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, filmen är baserad på den här serien. Jag har inte sett filmen dock.

      Radera
  3. Takk for smakebiten!Ha en flott søndag:)

    SvaraRadera
  4. Så filmen! Veldig bra! Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett den, men jag kanske skulle ...

      Radera
  5. eg har sett filmen for noen år siden og likte den utrolig godt. kanskje eg må lese boken også nå ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, läs den! ;) Jag har inte sett filmen (än), men filmatiseringar av Moores serier är en smula ökända för att missa poängen. Fast både V for Vendetta och Watchmen ska nog vara helt okej som filmer också.

      Radera
  6. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Jag har inte hunnit titta igenom veckans alla smakbitar än, men det ska göras. ;)

      Radera
  7. Tusen takk for smakebiten, Marika! Jeg likte filmen, og boka står i hylla - skal leses snart :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett filmen, men jag tror ändå att om du gillade den så kommer du gilla serien.

      Radera
  8. Denne har jeg lest, men jeg vet ikke om jeg likte den så kjempegodt. Men passe bra var den :-)
    God søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att den är bra, men det är klart ... både Watchmen och From Hell är bättre.

      Radera
  9. Jeg likte denne kjempegodt :) Fin smakebit!

    SvaraRadera
  10. "V for Vendetta" er fantastisk!

    SvaraRadera
  11. Jeg ble veldig nyfiken på omslaget. Jeg har ikke lest boken men det blir spennende å høre hva du synes om den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Masken på omslaget kanske är bekant från Anonymous och Occupy-rörelsen? :) Jag har läst serien tidigare och den är väldigt tankeväckande.

      Radera
  12. Dere er så mange som mener dette er fantastisk, da må jeg vel forsøke meg på V for Vendetta? :)

    SvaraRadera
  13. Denne boken har jeg hørt om, men ikke lest - men utifra skriveriene om den er det på høy tid å gjøre det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra. :)

      Radera